Moderaterna säger nej till den nya fastighetsskatten!

🔵 Frågan om att återinföra fastighetsskatten har kommit upp i debatten igen. Dagens högsta fastighetsavgift är 8349 kr. Om den nya fastighetsskatten träder i kraft skulle detta innebära en skatteökning för en villaägare i Umeå med 19 424 kr*. Vi säger nej till den nya fastighetsskatten!
*Beräknat på medelpriset för villor i Umeå de senaste 12 månaderna.

2 kommentarer

  1. Brorson

    Jag har mycket bättre förslag: Koldioxidskatt på utandningsluften för cyklister. Naturskadeavgift på vindkraftel. Elproduktion som leverera kontinuerligt, ex. kärnkraft, ska ha företräde till elmarknaden. Vindkraften kan komplettera under efterfrågetoppar, om nämnda elproduktion inte räcker till.

    Flygskatten ska behållas, men reduceras vid användning av koldioxidneutralt flygbränsle. Koldioxidneutralitet uppnås om återupptaget är lika stort som utsläppen, alternativt om bränslet har framställts av koldioxid från atmosfären. Sådant bränsle uppges i dagsläget vara sex gånger dyrare än fossilt bränsle, men priset kan förväntas sjunka vid kommersiell massproduktion.

    Fastighetsskatt på hus, som enbart används för ägarens eget boende, är djupt orättfärdig. Alla, som vill kalla sig vänster, borde ta avstånd. Men att detta föreslås från ”vänsterhåll” visar att begreppen höger och vänster har bytt plats i nutida politik. Moderaterna håller på att hamna till vänster om det s.k. vänsterblocken, om man ser till begreppen ursprungliga betydelse.

    Det egna boendet generar ju inga intäkter och någon besparing jämfört med hyreslägenhet är det inte heller, om man ser till värdet av husägarens eget arbete, sådant som ingår i hyran för hyreslägenheter. Så, varmed ska fastighetsskatten betalas? Villaområden i attraktiva områden kommer att dräneras på låginkomsttagare. Ökad boendesegregation har alltså blivit ”vänster”. Så nu vet ni det.

  2. Brorson

    Naturligtvis tror jag inte att något parti vill införa koldioxidskatt för cyklister, men jag trodde heller inte att något parti skulle föreslå klädskatt, men det verkar vara på gång nu. Högskattepartierna vill kanske att hemlösa och klädlösa ska frysa ihjäl. Det räcker med moms på tyg och byggmaterial, men låt oss slippa skatt på klädanvändningen resp. boendet.

    Moms på plastkassar är väl okej, 50 öre om kassen kostar 2 kr, men plastpåseskatten på c:a 4 kr måste bort. Den s.k. vänstern vill göra det omöjligt för de ekonomiskt svagaste att överleva i vårt kalla och regniga klimat.

    Ska inte de också bidra till det de får från samhället? Jo, och därför föreslår jag inte att patientavgifterna i sjukvården ska bort. Och det ska även i fortsättningen finnas ett högkostnadsskydd, men innan det är uppnått ska man betala för sig. Skattefinansieringen av sjukvården och socialtjänsten ser jag som ett slags försäkring, där somliga bidrar med mer än vad de får ut och andra med mindre än de får ut. Precis som med andra försäkringar.

    Men man ska aldrig riskera att betala mer i skatt än man får som lön eller pension. Därför ska enligt min mening skatt tas ut på inkomster och konsumtion, eftersom man använder inkomsten till konsumtion och således inte kan konsumera mer än inkomsten räcker till, sett över en längre tid. Och om man räknar arv och liknande som en inkomst. Försörjningsstöd från socialtjänsten har vi, om övriga inkomster inte räcker till nödvändig konsumtion. Ska klädskatten och fastighetsskatten räknas in i försörjningsstödet för de fattigaste? Ska kommunalskatten användas för att betala dessa nya skatter till staten?

    Cyklister är – precis som bilister fordonsförare – och ska därför- precis som bilister – betala för sig. Den som är så fattig, så att han inte ens äger en cykel, får gå. Det får cyklister, och i väsentligt högre grad bilister också göra. Bilister tvinga i många fall gå lång sträckor till och från närmaste parkeringsplats, som sällan kan användas gratis. Vi måste våga ta diskussionen om registreringsplikt för cyklar, cykelskatt och parkeringsavgift för cykelparkering.

    Samt koldioxidskatt, om inte för trampcyklar, så för elcyklar. Vi måste börja tala om hur elen produceras. Skogen räcker inte till allting, om den ska användas både till byggtimmer och till biobränslen. Och då kan det vara en god idé att beskatta onödig elanvändning extra. Detta är en rättvisefråga. Registreringsplikt för cyklar borde vara ett krav, som drivs av cyklisterna själva. Cyklar stjäls. Det skulle bli svårare både att använda och sälja stulna cyklar och cykeldelar, som de hade ett registreringsnummer.

    Cykelskatt är att föredra framför skoskatt, För det är väl tänkt att skorna ska ingå i den föreslagna klädanvändningsskatten? Vi måste säga nej till sådant som vi bara äger och redan har betalat skatt för i samband med köpet. Eget boende genererar inga intäkter. Och är inget som man kan avstå från, om man inte vill bli uteliggare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.