Designmäklarna visar vägen

Att framtiden ligger i de krativa näringarna verkar det råda bred enighet om. Det var bl.a. temat på Västerbottensdagarna på Grand tidigare i år, det lyfts fram i utvecklingsstrategier och framtidsvisioner. Det är inom de kreativa näringarna som de nya jobben ska växa fram. Låt mig kort konstatera att det finns de som visar vägen.

Ett konkret bevis på detta fick vi igår, då det offentliggjordes att företaget Designmäklarna – lokaliserat i Holmsund utanför Umeå – har blivit utvalda av Electrolux Home som ny samarbetspartner och leverantör av mönsterkollektion på tapeter, köksluckor etc (se bilderna på bloggen). Försäljningen är nu igång med bl.a. pilotbutiker i Halmstad, Umeå, Skellefteå och Sundsvall.

Grattis!

En riktigt framgång för Designmäklarna och dess ambitiösa koncetutvecklare Camilla Näslund, som jag haft förmånen att träffa vid ett flertal tillfällen. Bl.a. gjorde kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott ett företagsbesök där under förra året.

Designmäklarna har tagit sig fram för egen maskin. Utan stöd eller dylikt. Men jag är övertygad om att politiken, både på den nationella arenan men också på den regionala och lokala, måste bli bättre på att skapa goda förutsättningar för de s.k. kreativa näringarna. Det gäller att att skapa arenor och mötesplatser, och där de redan finns stärka dem ytterligare.

Men återigen – grattis till Designmäklarna. Vi ser fram emot fortsättningen!

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Peder Naréus

    Kul när det lilla lokala företaget från Holmsund/Umeå kan visa att ingenting är omöjligt… Bra jobbat Camilla m.fl. på Designmäklarna! Grattis också till Electrolux Home som får en ny proffsig samarbetspartner i Designmäklarna. # WinWin

  2. Camilla Näslund

    Jag blir rörd av ditt inlägg Anders! Tusen tack för detta! Jag är glad och tacksam över att du ser så positivt på de kreativa näringarna. Det är helt klart Sveriges möjlighet till en helt ny möjlighet. Jag hoppas mycket att industrierna i Västerbotten också kan lära sig uppskatta och tro på små nya vassa bolag som sina kunder och kunna ge möjlighet för små volymer att växa! Det är verkligen ingen lätt match att hitta såna producenter i Norrland. Jag ser att om man kan hitta hjälp på något sätt till dessa samarbeten att kunna gå igång så blir kostnaderna för de kreativa näringarna mycket lägre och man kan få till en snabbare process för att etablera sig på marknaden!
    Det har gått åt mycket egna medel för att komma dit vi är idag. Hastigheten innan pengarna vänder åter och man är på grön kvist igen kommer att bli ”slow”. Det kostar stora pengar att kliva in i en kedja som leverantör men det avtal med flera produktgrupper vi fått ger oss en stor möjlighet framöver. Införsäljningen går lysande så vi ser verkligen ljuset i tunneln!

    Jag ser också det som mitt ”mission” att Umeå ska bli en stad med de allra bästa kommersiella förutsättningarna för att bedriva kreativ näring! Frågan är hur vi ska kunna säga till de kreativa näringarna varför det är bäst här? Vad har vi egentligen att erbjuda som andra regioner i Sverige inte har som en kreativ näringsidkare kan vinna på??
    Jag är glad över att alliansen satsat på de kreativa näringarna Men med tanke på att vi sysselsätter fler än i fordonsindustrin är det nog dags att tänka om och gå all in för att få vår näring att växa och ge fler jobb! Vi hade kunna sysselsätta 4 pers till i vårt lilla bolag om pengarna fanns men det går inte. Istället jobbar vi alla i företaget mycket passionerat med massor av övertid och det är ju inte egentligen det ultimata för bolagets bästa ej heller för hälsan på oss som arbetar. Vi har som andra småföretagare verkligen arbetat hårt för detta så tack för ditt inlägg! Camilla, Designmäklarna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.