Välkommen tillbaka till Umeå, BRA!

Mycket positivt att flygbolaget BRA idag återupptar flygningarna mellan Umeå Airport och Bromma. Det är viktigt för näringslivet, besöksnäringen och för invånarnas service. Det uppmärksammas bl.a. här av Umeå Airport på facebook.

Positivt för Umeå!

Det är dock viktigt att vi tillsammans fortsätter kampen i riksdagen för att förhindra S och MP att lägga ned Bromma. Det gäller att upprätthålla trycket i frågan, och hålla emot de tillväxt- och utvecklingsfientliga krafterna i regeringen. Det vore förödande och kommer att drabba flygplatser runt om i landet. I förlängningen skulle detta få långtgående konsekvenser för såväl tillväxt och utveckling i stora delar av landet, som för Sveriges möjligheter till snabb återstart efter pandemin.

4 kommentarer

  1. Brorson

    Det kommer att bli Arlanda till slut. Det är jag säker på. Men det är bra att det dröjer. Det måste bli ett slut på Stockholm expansion och koncentrationen av allting tillstorstäderna. Det måste bli ett stopp på husrivningen i Vilhelmina. Rivningen av det huset är ju Centerpartiets prestigeprojekt. Där har C verkligen visat sitt rätta ansikte. Efter den enorma befolkningsökningen i Storstockholm under de senaste decennierna behöver stockholmarna nya rekreationsområden inte fler bostäder i stockholmsregionen.

    Visst behöver stockholmarna bostäder, men alla kan inte bo centralt om inte Stockholm ska se ut som Manhattan. Satsa på andra delar av landet. Stockholms-politikerna behöver en avkylningstid, varunder de kan fundera ut en bättre användning av Bromma-fältet efter nedläggning av flygplatsen.

    Under tiden bör staten lösa ut det privata bolaget, som äger järnvägen genom Arlanda. Det är ologiskt att staten äger flygplatsen, men inte järnvägen som är – eller rättare sagt: borde vara huvudpulsådern mellan flygplatsen och city. Staten ska äga spåren och upplåta trafikrätten för Arlanda Expresstågen till det tågbolag som – med alla krav uppfyllda – lämnar in lägsta anbud. Någon upphandling i konventionell mening blir det dock inte, eftersom det är möjligt att få kostnadstäckning i tågtrafiken med ett biljettpris som är lägre än på flygbussen Bromma – Stockholm city.

    Så länge den enskilde resenären har att välja mellan dubbelt så lång restid eller tre gånger så högt biljettpris Arlanda – Stockholm C jämfört med Bromma – Stockholm C, vågar inte BRA flytta sin trafik till Arlanda. Risken kommer då att finnas att något annat flygbolag startar trafik till Bromma så länge Bromma finns kvar som flygplats.

  2. Brorson

    En sak som jag har funderat på länge är vem som ska vara huvudman för Arlanda Express-tågtrafiken och föreslår nu att flygplatsen (Svedavia) ska vara huvudman för denna tågtrafik, som enbart är till för flygresenärerna. Svedavia / Arlanda ska ta betalt av flyg / tågresenärerna och upphandla trafiken från det tågbolag som lämnat in lägsta anbud. Vinnande tågbolag kommer då att få betalt för faktiska driftkostnader samt en rimlig rörelsevinst.

    Statliga SJ kommer med största sannolikhet att bli en av anbudsgivarna, men det blir i konkurrens med andra tågbolag. Tyska Flixbus, som bedriver en mycket omfattande busstrafik i Sverige, har nyligen offentliggjort planer på att även starta tågtrafik, Flixtåg, i Sverige, och kommer troligen att bli en av anbudsgivarna. Detta bolag torde ha tillräcklig ekonomisk styrka som entreprenör på Arlanda Express-tågtrafiken, men behöver några års erfarenhet av tågtrafik i Sverige för att kostnadsberäkna sitt anbud.

    Flygbussarna kör på det statliga vägnätet ända fram till flygplatsen och betalar vanlig fordonsskatt för sina bussar, utan att betala någon skyhög extra-avgift för den sista milen. . På samma sätt borde Arlanda Expresstågen köra på det statliga järnvägsnätet ända fram till flygplatsen och betala samma kiloometeravgift för den sista milen fram till flygplatsensom för de första milen.

    När vi har en bra statlig flygplats, som borde vara navet i hela det reguljära inrikesflyget, borde den utnyttjas som det var tänkt. När vi har en bra järnväg mellan denna flygplats om Stockholm city, borde den också utnyttjas som det var tänkt. Erfarenheterna av liknande tågtrafik i andra länder, visar att en tre minst gånger högre passagerarvolylym med dessa tåg är möjlig.

  3. arbetare

    Nu får snart kraftverksdammen i Stornorrfors fyllas av miljöpartisternas tårar…… den enda gången miljöpartister och deras politik är till nytta för miljön .

  4. Brorson

    I DN idag 14 maj har fem forskare skrivit en debattartikel, där de har skrivit att ”höghastighetsbanor ger ingen positiv klimateffekt”. Men observera två saker:

    1. Ingen av de fem forskarna har redovisat expertkunskaper i järnvägsteknik eller trafikekonomi. (Som jag däremot vet en hel del om.)

    2. Forskarna har inte gjort någon generell stude av höghastighetsjärnvägar i allmän, med beaktande även av utländska erfarenheter, utan utgår från Trafikverkets ”scenarior”, som utgår från det förslag, som drevs fram av 20 likalydande motioner till den socialdemokratiska partikongressen 2017 från kommuner llängs två vägar i södra Sverige, e4-an och riksväg 40.

    I sossarnas och Miljöpartiets fantasi representerar s-avdelingarna i dessa kommuner hela Sverige. När de inte ens representerar hela södra Sverige. Emellertid har forskarna enlig min mening rätt både utifrån sina egna utgångspunkter och från de mer generella perspektiv, som jag ser saken från.. Jag ser en stor risk att den gigantiska felinvestering, som sossar och miljöpartister försöker driva fram, kommer att sätta stopp för välmotiverade och lönsamma järnvägsinvesteringar långt fram i tiden.

    Forskarna skriver också: ”Våra resultat motsäger inte andra järnvägsinvesteringars stora betydelse för att nå ett hållbart transportsystem, men det finns goda möjligheter att öka kapacitet i systemet utan helt nya stambanor.” Det är vad jag också påstår. Det har jag nyligen påstått på denna blogg, där jag också har skrivit att det går att öka hastigheten och korta restiderna till en bråkdel av kostnaderna för de föreslagna ”höghastighetsjärnvägarna” – som efter några få decennier inte ens kommer att göra skäl för den benämningen.”

    Forskarna har avslutningsvis skrivit: ”Sats att investeringen i höghastighetsbanorningar på järmvägen kan vara en central del i klimatarbetet.. Vår slutsats är dock att det finns en uppenbar risk att investeringen i höghastighetsbanor inte ledeer till positiva klimateffekter och att det inte är rimligt att motivera dem med klimatskäl.”

    Vilket är då det egentliga motivet för sossar och miljöpartister att driva detta projekt, och även att försöka driva fram en snabb nedläggning av Bromma flygplats (som jag också tycker vore en riktig åtgärd – på sikt)? Jo, för sossar och miljöpartister handlar det om att koncentera nästan hela befolkningen till två – tre ”korridorer”, (inom storstadstriangeln och en tarm upp långs Norrlandskusten)., och göra resten av Sverige, c:a 90 & av landets yta till något slags vindkraftreservat utan järnvägar.

Lämna ett svar till Brorson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.