Trafikverkets förslag ett dråpslag mot utvecklingen i norr!

I söndagens Folkbladet fick jag nedanstående insändare publicerad.

 

Trafikverkets förslag ett dråpslag mot utvecklingen i norr!

Trafikverkets förslag gällande nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 är ute på remiss. Låt oss hoppas att kritiken blir så massiv att förslaget omarbetas i grunden.

Förslaget uppfyller inte de behov som omställningen av transportsystemet och de stora industrietableringarna i Västerbotten och Norrbotten kräver. De dyra satsningarna på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger undan viktiga järnvägs- och vägsatsningar runt om i landet. Med nuvarande förslag så förskjuts färdigställandet av Norrbotniabanan mellan Umeå-Skellefteå flera år. Nu kanske sträckan blir färdig efter 2033. Det saknas även 20 miljarder för att bygga etappen Skellefteå-Luleå. Även elektrifiering och upprustning av Tvärbanan Hällnäs –Storuman saknas.

Det saknas även pengar för viktiga vägsatsningar. Dessa lyser med sin frånvaro i stora delar av Västerbotten. Det finns inte pengar till de sista två etapperna för E4 Umeå-Skellefteå, gällande ombyggnation till 1+2-väg med mitträcke. Likaså saknas resurser för att åtgärda E12.

Vägnätet förfaller. Trafikverket konstaterar själva att med de föreslagna ramarna för underhåll, så kommer vägnätet att fortsätta försämras. En dålig kvalitet på de statliga vägarna i norra Sverige kommer alltså att bli ännu sämre!

Resurserna för underhålla vårt befintliga vägnät måste öka kraftigt. Allt annat vore förödande för oss i norr.

 

Anders Ågren

Kommunalråd, M

Umeå

En kommentar

  1. Kenth

    Hur kan en väg som E12 låtas vara som sträckan Umeå-Vännäs?
    Vid alla fartbegränsningar och hög trafik tar det i många fall mot
    en timme ta sig fram mot Lyckselevägen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.