Sverige behöver mer kärnkraft! Europa behöver mer kärnkraft.

Om inte sex av Sveriges tolv kärnkraftsreaktorer hade avvecklats i förtid skulle vi stå bättre rustade idag. Sverige behöver mer kärnkraft och Europa behöver mer kärnkraft. Det borde nu stå klart för de flesta.

3 kommentarer

  1. brorson

    25 mars pubölicerade Seye Larsen ett nytt skrämsleinlägg under rubrik ”Klimatkrisen hotar vår existens”. Den gamla vanliga chick-taktiken sedan 40 år från MP, vilken går ut på att vi inte en ska göra rätt saker för att avvärja de påstådda hoten, om de verkligen existerar. Om klimathotet är verkligt och så allvarligt som chockmakarna påstår och kan avvärjas av människor, måste vi fasa ut vindkraften och bygga ut kärnkraften. Det bör vi göra i vilket fall som helst.

    Efter någon dag skrev jag ett kort genmäle, som Larsen ännu inte har vågat publicera, eftersom det skulle ta udden av hans chockbudskap: ”Som ex-skåning borde du kunna besvara en enkel fråga. Är det landet, som sjunker, eller havet som stiger utanför de skånska kusterna?”

    Det är alltså inte havet som stiger, utan södra delen av skandinaviska halvön som sjunker, och det sedan landhöjningen i norr startade, när inlandsisen, som låg så tung speciellt över Höga kusten och Kvarken-området började. Gränsen mellan landhöjning och landsänkning går ungefär vid Motala, strax söder om Göta kanal, som korsar Vättern halvvägs mellan sjöns nordspets och dess sydspets.

    Detta har medfört att Sveriges största insjöskärgård har bildats i norra Vättern sedan medeltiden genom landhöjning, samtidigt som rester av stora skogar och en medeltida kyrkogård hamnat under vatten i södra Vättern. Jag har f.ö. själv med stort intresse tagit del av pågående ”undervattensarkeologi utanför Blekingekusten, där dykare gräver ut välbevarade boplatser från stenåldern

    Men stämmer detta verkligen? Inlandsisen täckte vål Sydsverige också? Jo. det gjorde den, men det var skillnas på isens tjocklek mellan Nord- och Sydsverige, och det tryck, som den utövade på berggrunden. Jorden är inte en solid järn- eller granitkula, som många kanske tror, utan den har ett glädande och flytande inre, som omges av jordskorpan av några kilometers eller kanske ett par mils tjocklek. Vid ett kraftigt nedåtriktat tryck ovanifrån på en del av jordskorpan bildas ett upptåtriktat tryck underifrån på en annan del av jordskorpan.

    Vi vet ö.h.t. taget ingenting om hur ocenernas bottnar påverkas av trycket av de enorma vattenmassorna i djupgravarna. Klimarhysterikernas spådomar om stigande havsnivåer har helt enkelt inte besannats utöver8kanske) några få centimeter Men vad det beror på, vet vi inte, om världshavewns vattenvolym är i stort sett oförändrad eller om det finns plats för ökande vattenvolymer genom ökat tryck på havsbottnarna

    Om det ö.h.t. finns en kärna av sanning i klimathyserikernas våldsamma överdrifter, som döljs den av dessa överdrifter. Och därmed förhindras en sansad debatt om vad som bör göras. Och hundratals miljarder kastas bort på ogentänkta projekt utan vare sig marknadsanalyser, lönsamhetskalkyler och miljökonsekvensutredningar. Inte ens det hinns med. MP har med sin chockpropaganda blivit miljöns värsta fiende..,

  2. brorson

    Den kraftigt överdrivna klimathysterin tjänar även kärnkraftobbyns intressen, men hade gjort det bättre utan dessa överdrifter och de halvreligiösa inslagen, särskilt vad gäller koldioxiden, som är en av de minst aggressiva växthusgaserna. Regeringen är defintivt inne på religiösa vägar, när man lurar i folk stt kodioxid från nyskördade biobränslen skulle vara mindre farlig än koldioxid från fossila bränslen. Det fattas ett led i denna tankefigur,. näöligen återcirkulationen av koldioxiden.

    Om man vill hålla koldioxidhalten i atmosfären konstant, måste återcirkulationen öka, och det gör man genom trädplantering, inte genom att hugga ner skog för att få plats med vindkraftpaker och servicevägar och ledningsgator till dessa. Och inte heller genom att göra reklam för ökad bilism,. efterosm ökad bilism drar med sig fler asfaltytor, där ingenting växer. Men MP har sålt sin själ till bilindustrin, genom sitt stöd för elbilar. Järnvägar är mycket bättre för på dem kan mer passagerare och gods transporteras på samma vägbredd. Och flyget kräver inte att skog huggs ner förutom på själva flygplatsernas.

    MP undviker numera de svåra frågorna, som MP angreps för i partiets barndom, såsom massbilismens verkliga problem. Och de är oberoende av drivmedlet, bensin eller el. Den bästa drivmedelslösningen tror jag är laddhbrider (bensin + el), med batterier som laddas nattetid med el från kärnkraftverk (kärnkraftverk kan ju inte nattstängas), som räcker för ett par mils körning. Elektrisk kraftöverföring (en bensinmiotor som driver en generator, som levererar ström till drivhjulen) ger lägre bensinförbrfukning än mekanisk kraftöverföringh (kardan eller kedjor) även vid bensindrift. Bilar med enhart eldrift ¨är en styggelse och borde förbjudas som miljölarliga

    Men stöds naturligtvis av MP, som uppträderf som om alla ledande miljöpartister vore mutkolvar, som argetar hårt för att öka nybilsförsälningen och öka utskrotningen av äldre och välfungerandande personbilar – som när de var nya hyllades som ”miljöbilar”. Om tio är blir det dagens elektriska bilar som skrotas – för att öka nybilsförsälningen än en gång. Genom att främja (med enorma skattesubventioner) någonting som inte år hållbart i längden, ökar man nybilsförsäjningen även på sikt. Och därmed även förbrukningen av ändliga naturresurser.

    En sak som Moderaterna borde arbeta hårt med är, är nya system (som kompletterar fotosyntesen) för återcorlulation av koldioxid, som fångas in ur atmosfären. Pumpa ner den infångade koldioxiden i berggrunde måste vara en tillfällig lösning i väntan på teknik för omvandling av den infångade koldoxiden till nya motorbränslen samt råvaror som kan ersätta plasten samt betongen som byggmaterial. .Ingen vet vilka miljörisker som kan uppstå på sikt genom att pumpa ner mycket stora mängder koldioxid i berggrunden.

    Hur mycket dessa nya motorbränslen och råmaterial kommer att kosta vid framtida stordrift är de knäckfrågor, som vi bör ha svar på. Samt hur mycket energi, som kommer att ¨åtgå vid framställningen. Målet bör vara att energiåtgången vid framställning av motorbränsle för en mils körning inte bör vara högre än energiåtgången vid batteriladdning för en mils körning. I så fall tror jag på en renässans för bensinmotorn.

  3. Jonas

    Det börjar likna lite upprepningar. Detta och en hel del på nätet. Ni verkar ha tagit efter första maj demonstrationerna, fast på nätet. Jag tycker att ni borde byta namn och då till papegojpartiet. Dom upprepar sig ju också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.