Vikten av ett bättre företagsklimat i Umeå!

Jag fortsätter att lyfta vikten av ett bättre företagsklimat i Umeå. Idag genom denna interpellation i kommunfullmäktige.

 

 

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S):

 

Är du nöjd med företagsklimatet i Umeå?

 

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har nyligen presenterat sin årliga undersökning om kommunernas företagsklimat – Offentliga jämförelser: Företagsklimat 2021 – där man har tillfrågat de företag som faktiskt har haft kontakt med respektive kommun i olika ärenden under det gångna året.

Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företagare. Den visar inom vilka myndighetsområden som företagarna anser att kommunen fungerar bra respektive mindre bra samt vad kommunerna behöver bli bättre på. Undersökningen mäter enbart faktorer som kommunerna själva kan påverka.

Företagare får i undersökningen bedöma kommunernas service och effektivitet inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Sedan år 2020 har ytterligare ett område tillkommit: Upphandling. Resultaten för detta område redovisas dock separat från den övriga undersökningen.

Umeå kommun hamnar på plats 131 av sammanlagt 189 kommuner som ingått i undersökningen. Bland kommuner med över 40 000 invånare, så ligger Umeå på plats 45 av 65 kommuner. Bland de områden där Umeå kommun hamnar dåligt till är det två områden som sticker ut: bygglov och serveringstillstånd. Gällande serveringstillstånd placerar sig Umeå kommun på plats 63 av 63 kommuner i just den kategorin. Sämst, alltså.

Jag är övertygad om att det finns mycket att göra i förbättringsväg. Helt uppenbart så måste Umeå kommuns kontakter med näringslivet utvecklas så att vi kan erbjuda bättre service till företagen, en större förståelse i vår förvaltning för företagens behov samt skapa ett mer tillitsfullt samarbete mellan kommunen och vårt lokala näringsliv.

Mina frågor till Hans Lindberg (S) blir därför:

 

  1. Är du nöjd med Umeå kommuns resultatet i SKR:s ranking beträffande kommunernas företagsklimat?
  2. Om svaret är nej – vad anser du behöver göras kommande år för att förbättra situationen?

 

Umeå 2022-05-02

 

Anders Ågren

Kommunalråd (M)

3 kommentarer

  1. brorson

    När dåvarande landshövdingen i Luleå, Björn Rosengren, utsågs till näringsminister, hade han aldrig arbetat inom någon privat sektor, inte ens inom något konkurrensutsatt statligt bolag. Han hade varit ordförande för kommunaltjänstemännen i PTK. När lagen om styrelserepresentation för fackligt förtroendevalda infördes, anordnade LO riktigt bra utbildningar i företagsekonomi för sina medlemmar.

    Jag har själv den utbildningen. Man lär sig väldigt mycket av att ha arbetat praktiskt ”på golvet” inom en konkurrensutsatt verksamhet, och sedan får den teoretisk förklaringen till allt som företagsledning en måste ta med i beräkningen, Men när det gällde politiska uppdrag för S, med ansar för bl.a. kommunala bolag, blev LO-medlemmarna systematiskt utträngda, som gjort karriär inom den offentliga byråkratin. Andreas Lundgren år väl en av dessa? Nu stormar han mot Ume¨å-moderaternas blygsamma skattesänkning.

    Faktum ¨är att Umeå har en skyhög kommunalskatt även jämfört med S-styrda kommuner av samma storlek i södra Sverige, utan att det finns nåra objektiva faktorer som gör kommunal verksamhet särskilt dyr i just Umeå. Sanningen är nog att Umeå-sossarna inte jämför sig med liknande kommuner i södra Sverige, utan med glesbygdskommunerna i södra Lappland, och därför inte drar sig för att dra på sig onödiga fördyringar eller t.o.m. helt onödiga utgifter.

    Jag har gjort en jämförelse mellan två kommuner av samma storlek som Umeå i södra Sverige, den ena med borgerligt styre och den andra med S-styre, Den borgerligt styrda kommunen hade mycket bättre företagsklimat, men inte sämre kommunala verksamheter, som socialtjänst mm än den S-styrda kommunen. Som emellertid använde de kommunala bolagen till att konkurrera med de privata företagen i samma kommun i syfte att komplettera skatteintäkterna med vinsterna för de kommunala bolagen.

    S-politikerna trodde att det, som är ett heltidsjobb för en privat företagsägare, kunde de sköta med vänsterhanden på lediga stunder mellan de politiska mötena .Utan vare sig erfarenhet från anställning i privata företag eller företagsekonomisk utbildning, klarade de helt enkelt inte uppgiften som företagare, utan trängde ut lönsamma privata företag, utan att få lönsamhet i de kommunala bolagen. Innan jag lämnade S hade jag ett rejält gräl med en av de offentliganställda partikamraterna, som slutade med att jag sa ”Ska sådana som du bestämma föredrar jag de gamla kapitalisterna, som åtminstone vet vad de gör”,

    Kunniga arbetare är det värsta som finns för dagens S-pampar, som leker kapitalister med skattebetalarnas pengar.

  2. brorson

    Trafikborgarrådet Kristoffer Tamson, M, föreslår nu att det bildas en särskild, snabbutbildad poliskår till tunnelbanan i Stockholm, sedan det statliga polismyndigheten har lagt ner tunnelbanepolisen. Han föreslår att utbildningen ska vara på 6 månader och omfatta 500 personer och kunna sökas av personer som idag tjänstgör som ordningsvakter. Detta är nästan helt i linje med mina förslag om den framtida polisutbildningen och framtida huvudmannaskap för polisen, som jag har framfört både på S-bloggar och på den här M-bloggen.

    Tamsons förslag sågas emertid av Mogge, som tydligen menar att dagisfröknar ska avväpna mördare innan de skjuter, och Polisförbundet, som slår vakt om det fackliga särintresset och beskyller Tamson för att ha en förenklad syn på polisyrket. Det fackliga särintresset, speciellt inom tjänstemannafacken har som strategi att skapa personalbrist i syfte att höja de egna medlemmarnas löner.

    Mogge, som menar att brottsbekämpningen inte är statens utan kommunernas (skola,. sociatjänst och fritids) uppgift, rekommenderas ett besök i stadsdelen Varberga i Örebro. där dagisfröknarna fann två döende unga män på dagisets lekplats, när de kom till jobbet för en knapp vecka sedan. Mogge rekommenderas bilda ett nytt politiskt parti med nånannan-ismen som ideologi.

    Antalet polisanställda uppges har fördubblats under senare år, samtidigt som antalet poliser i yttre tjänst har minskat. Vem vill bli polis, efter händelserna i just Örebro var nära att stenas till döds under långfredagen? Detta är inte en lönefråga. Arbetstiderrna är inte heller en lönefråga, utan en fråga om att det måste finnas tillräckligt många poliser i yttre tjänst under veckosluten. Och vad ska de poliserna göra under övriga dagar, om de arbetsuppifter som ska göras då, har övertagits av andra? Ledighet under två av tre veckoslut, som i de flesta andra yrken med kontinierlig drift, torde vara en utopi inom polisyrket.

    I mitt förslag till en tredelad polisutbildning, där varje del ger grundkunskaper för uppflyttning till nästa del, utgår från begreppen kompetens, befogenheter och användbarhet, vilket innebär att en polis bara får kommenderas till arbetsuppgifter, som han / hon har rätt kompetens och befogenheter för.

  3. brorson

    Nivå 1. Utbildning:1 termin (5 – 6 månader) Befogeheter; Ingripa mot pågående brott, förvara och transportera gripna personer till polisstation. även gripa efterlysta personer som påträffas inom bevakningsområdet, spärra av brottsplatser, skydda allmänheten och hålla nyfikna borta, utföra transporttjänster åt polisen, kriminalvården och migrationsverket. Användbarhet: endast inom ett geografiskt begränsat område. Arbetsgivare: Privata vaktbolag, som anlitas av butiker, gallerior, trafikföretag mm, samt polisen, kriminalvården och migrationsverket.

    Nivå 2: Utbildning: +2 terminer (= 3 term), gärna som komplement till fordonsteknisk, militär befälsutb, social eller pedagogisk utb. Ska kunna görabrottsplatsundersökningar vid lägenhetsibrott. Befogenheter: Samma som andra poliser. Användbarhet. Begränsad. Arbetsgivare: Trafiksäkerehetsverket, som bör återinrättas som huvudman för bl.a. trafikpolisen, kommuner, som bör bli huvudmän för när- / kvarterspollsen, försvarsmakten som miliiärpolis med uppgift ordningen inom militär verksamhet samt biträda den civila polisen vid stora ordningsstörningar.

    Nivå 3: Utbildning: +2 terminer (= 5 term) Befogenheter: alla. Användbarhet: allt som inte kräver intern vidareutbildning inom polismyndigheten. Arbetsgivare: den statliga polismyndigheten. Även privata vaktbolag: där som chefer och experter.

    Som framgår av ovanstående föreslår jag att kommunerna ska vara arbetsgivare för närpoliserna, vilket blir en ny utgiftspost för kommunerna. Men jag anser att kommunerna samtidigt ska befrias från kostnadansvaret för brottspåföljderna för unga brottslingar. Att anmäla brott, som de får kännedom om, är förvisso en uppgift även för lärare, men i övrigt ska det brottsförebyggande arbetet inte vara en uppgift för lärare, utan för poliser, gärna poliser med en pedagogisk grundutbildning.

    När Mogge pekar på Malmö som exempel på att det går att minska brottsligheten genom samarbete mellan kommunen och polisen, nämner han inte alls att brottsligheten har flyttat ut till andra städer i Sydsverige, såsom Kalmar och Ronneby. Örebro är också ett exempel på att brottsligheten flyttar på sig, De tre senaste skjutningarna skedde inte i Vivalla, som är den stadsdel där det bor mest invandrare och där polisnärvaron är hög, utan i Varberga, som ligger närmare centrum och hittills har varit ett ganska lugnt område.

    Ordningsvakter har idag en utbildning på endast två veckor plus fortbildning på två dagar vart tredje år. De måste dessutom betala utbildningen med 22.000 kr samt förrdnandet som ordningsvakt med drygt 800 kr, och då år uppehället under utbildningstiden INTE inräknat. Och ordningsvakter har över mer och mer av sådant, som tidigare har ansetts vara uppgifter för poliser. En ökning av utbildningstiden från två veckor till fem eller sex månader, kommer alltså att ge en högst väsentlig kompetenshöjning, vartill urvalet av sökande kommer att öka med betald utbildning och rätt till studiemedel under utbildningstiden.

    Detta kan också locka studenter, som har tänkt sig en längre akademisk utbildning, att jobba som poliser under några år. Jag är väldigt glad för att Tamson, oavsett om han har inspirerats av mig eller helt själv kommit på samma idé, nu föreslår i princip samma sak som jag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.