Med Moderaterna i regeringsställning sänks nu skatten för pensionärer för åttonde gången. Bra!

I fredagens Folkbladet fick jag och Elmer Eriksson nedanstående insändare publicerad. Läggs som vanligt upp på bloggen.

 

Viktigt att stärka pensionärernas ekonomi!

Moderaterna vill stärka seniorers rätt till ett gott liv och välbefinnande. Den som under ett helt arbetsliv varit med och byggt Sverige måste känna att det lönat sig – att pensionen räcker till. Många pensionärer får i dag inte ekonomin att gå ihop. Det är dessutom orättvist att pensionärer som arbetat hela sitt liv inte belönas med särskilt mycket mer i pension än de som arbetat lite eller inte alls.

Runt 2,3 miljoner svenskar lever i dag på pension. Av dem räknas drygt 300 000 som fattigpensionärer, varav en majoritet är kvinnor.

Viktigast för att stärka pensionerna och fortsätta en positiv utveckling är att fler kommer i arbete. Samtidigt är det viktigt att pensionärernas ekonomiska marginaler stärks här och nu.

För att omgående stärka pensionerna så sänker den moderatledda regeringen skatten med sammanlagt 2 miljarder i budgeten 2024 för pensionärerna. En pensionär med en pension på 25 000 kronor i månaden får därmed 3 400 kronor mer i plånboken varje år. Moderaterna har stärkt de svenska pensionärernas ekonomi genom skattesänkningar sju gånger sedan 2009 och nu sänker vi den en åttonde gång år 2024. Att sänka skatten är nämligen det snabbaste sättet att förstärka pensionärers ekonomi. Därför är det också viktigt att kommunerna försöker att hålla en så låg kommunalskatt som möjligt.

Höjningen av pensionsåldern till 66 år borde förövrigt ha hanterats på ett bättre sätt på nationell nivå. Nu kompenserar regeringen 57:orna för den orättvisa de drabbats av. Informationen från den gamla S-regeringen var sen och bristfällig. Personer födda 1957 har under det gångna året fått betala för det i form av utebliven skattesänkning. Personer födda 1957 ska nu kompenseras genom utbetalning på skattekonto från 1 juli 2024. Ingen ansökning krävs. Sammantaget bedöms kompensationen uppgå till 3,2 miljarder kronor och omfatta 110 000 personer.

Det finns ett stort värde av att ge landets pensionärer större ekonomiska marginaler. Pensionen ska gå att leva på. Mer måste göras för att stärka pensionärernas ekonomi, och sänkt skatt på pension är en viktig del i det.

 

Anders Ågren

Förbundsordförande

Moderaterna i Västerbotten

 

Elmer Eriksson

Länsansvarig

Moderata Seniorer i Västerbotten

3 kommentarer

  1. Valhall

    Men du nämner inte att ni höjt elskatten, trots att ni lovade att sänka elkostnaderna!
    Så va inte så stolt då ni ger från ena handen och tar mer från den andra!

  2. brorson

    Detta är mycket bra, och det tackar jag för. Men en undran: Få pensionärer torde ha en sammalnagd inkomst över brytpunkten för statlig skatt, vilket torde innebära sänkt skatt för pensionärer ger sänkta skatteintäkter för kommunerna. Vilket drabbar kommuner med hög andel pensionär och höga kostnader för äldreomsorgen. Och hög kommunalskatt redan. Vore det inte bättre att höja pensionerna i stället?

    För knappt ett år sedan hade jag en diskussion med en S-politiker (ordf. i socialnämnd) som befarade kris för äldreomsorgen med det föreslagna – och nu genomförda – lönegolvet för utländsk arbetskraft. Tänka sig. I rollen som arbetsgivare använder S-politiker samma argument för arbetsjraft-import se de privata arbetsgivarna för 50 år sedan. Svenskar är orkeslösa, Han menade att antalet pensionärer ökar, vilket drar med sig ökat behov av äldreomsorg. Jag replikerade att den ökade medellivslängden beror på att fler når pensionsåldern samt att åldersrelaterade sjukdomar debuterar senare, varför behovet av äldreomsorg INTE ökar lika mycket som antal pensionärer. Det verkliga problemet är enligt min mening att det intjänade pensionskapitalet ska räcka till fler levnadsår.

    Jag skrev att båda problemen (risken för arbetskraftbrist + risken för underfinansiering av pensionssystemet) kan lösas med höjd pensionsålder. Vilket avfärdades av denne S-politiker att höjning av pensionsåldern vore totalt omöjligt p.g.a. äldres orkeslöshet. Gissa hur förvånad han blev, när jag påpekade att pensionsåldern bara någon månad tidigare hade höjts från 65 till 66 år och att nya höjningar reda när planerade. Jag befarar att de ungas arbetslivsdebut kan försenas med lika många år som pensionsåldern höjs, med följd att de inte kommer att ha tjäna ihop ett tillräckligt stort pensionskapital, för att leva på, när de går i pension.

    Det verkliga hotet mot pensionssystemet, mot såväl nuvarande pensioner som de som snart uppnår pensionådern och de som kommer att göra det först om femtio år, är sossarnas makthunger, d.v.s att de gör upp med M;P om invandringen och med C om både invandringen och arbetsrätten. C vill nåmligen också öka invandringen, men sänka lönerna för alla som är nya på den svenska arbetsmarknaden och dessutom avskaffa arbetsgivaravgiften för unga och göra det lättare att avskeda äldre, Som alltså ska ersättas med yngre, lönedumpad personal.

    Så, med åldersdiskriminering på arbetsmarknaden försöker C lura unga att rösta på C. Men ävem unga blir äldre, och ska de kastas ut från arbetsmarknaden, när de fyller 45, kommer de att behöva någon form av förtidspension. Intjänandetiden för ålderspensionen kommer med den rödgröna politiken att bli 20 år (mellan 25 och 45) i stället för 45 – 50 år, som den bör vara. Jag föreslår i stället höjd arbetsgvaravgift för den, som inte fyllt 21. Dock utan höjd totalkostnad för arbetsgivaren. Den lön som betalas ut till den unga medarbetaren ska sänkas med samma belopp som arbetsgivaravgiften höjs.,

    Dessa pengar ska använda som extra studiemedel (höjning av bidragsdelen) för den, som börjar studera när hon / han har fyllt 40 år, varigenom lånedelen sänks. Det blir ju färre återbetalningsår. Min tanke med detta ära att fler ska välja fysiskt tungaoch /eller psykiskt påfredtande arbeten,, när de är unga och starka och byta till lättare arbeten, innan de är gamla och utslitna, varigenom fler kommer att uppnå pensionsåldern, som alltså bör höjas och färre kommer att sjukpensioneras dessförinnan.

    Det är dumheter att ta bort arbetsgivaravgiften för unga med få utbildningsår bakom sig, efter som lönerna för lågutbildade normalt är lägre än för högutbildade, varför lågutbildade behöver fler intjänandeår för att deras pensioner ska finansieras utan tillskott av allmänna skattemedel,

  3. brorson

    Att sänka eller ta bort arbetsgivarafgifterna för eller invandraare, som inte tidigare haft jobb i Sveroge är dumheter eftersom merparten av arbetsgivarvgifter är försäkringspremier – till de obligatoriska socialförsäkringarna vid sjukdom, arbetsöshet och ålderspension. Att unga ska konkurrera med medelålders och äldre så att de trängs ut från arbetsmarknaden och behöver npågon form av förtidspension, kanske sjukpension för lindrigare krämpor,. skulle bli dyrt. Alliansregeringen gjorde rätt, när den tog bort möjligheten att få sjukpension, när den egentliga orsaken var arbetslöshet. Rena tvångssjukpenioneringar har förekommit.

    Men vill vi att alla som kan ska jobba tills de uppnår pensionsåldern , måste anställningsskyddet förstärkas och inte försäömras , som C vill. – inte ens i det vällovliga syftet att unga, som slutat skolan, ska få jobb omgående och inte lägga sig till med dåliga vanor som arbetslösa. För arbetsgivarna ska det varken vara billigare ellerdyrare att anställa unga. Detta måste dock ställas i relation till värdet på det arbete, som den unga medarbetaren utför. I de flesta kollektivavtal finns låga ingångslöner och det är rätt väg att gå – inte att ta bort arbetsgivaravgiften.

    Som jag också har skrivit finns risk att höjd pensionsålder försenar ungas arbetslivsdebut med lika många år. Dessutom minskar tillgången på jobb genom de fortsatta rationaliseringarna – och genom all onpdig import av billig arbetskraft. Lönegolvet på f.n. 27.360 kr / mån för ullandsrekrytering måste höjas till minst 40.00 kr / måm. Varför inte sänka pensionsåldern? Svaret är att med färre intjänadeår, blir arbetsgivaravgiften, som ju bl.a. går till kommande pensioner, för hög,

    Om bara hälften eller mindre, av arbetgivarens lönekostnad itbetaöa till de anställda finns riskatt de protesterear- Kortare veckoarbetstid med samma lön per vecka kan vara en väg att gå. Däremot inte längre sommarsemestrar, eftersom vi redan nu har stora bemanninsproblme hos verksamheter som inte kan ha semesterstängt. Problemet med den ökande medellivslängden är inte – som vissa tror – att behovet av äldreomsorg ökar imostvarande mån, eftersom dem ökande medellivslängden beror på minskad sjukligjet hos äldre. Probkemet är att det intjänade pensionskapitalet ska räcka till fler fler levnadsår.

    Därför behövs fler, och inte färre intjänandeår generellt. Och därför måste kraven på bosättnings.-och arbetstid i Sverige för invandrare skärpas för att de ska få full pension, När pensionsålder förra året höjdes med ett år, borde också tiden för att få full garantipension ha höjts med minst ett år. Dessutom borde skilnade mellan maximal garantipension och maximalt äldreförsörjningststöd vara större. Äldreförsörjningsstödet är till för invandrare med så kort bosättningstid i Sverige, så att garantimpensionen blir mindre än 7.333 kr / mån (exkl boendekostnad), som alltså är maxbeloppet för äldreförssörjningsstödet (exkl boendekostnad)

    Detta kanjämföras med förbehållsbeloppet hos kronofogden (det man får behållaefter utmätning) som är 6.090 kr och riksnormen för försrrningsstöd från socialnämnden, somär 5.030 kr. Det lönar sig alltså bra att komma till Sverige några år före pensionsåldern, jämfört med att vare en yngre men fattig eller skuldsatt svensk. Jag föreslå rhärmed attbosättningskravet för full garatipension höjs från 40 till 50 år samt att äldreförsörjningsstödet sänks till strax över förbehållsbeloppet hos fogden. (Det måste finnas ett utrymme för utmätning även hos nynlända aldre, så att de inte kan strunta helt i att betala räkningar).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.