Anders Ågrens blogg: Ön kan bli ett av Sveriges mest attraktiva bostadsområden

Igår tog vi ställning till den samrådshandling som behandlar Ön. Moderaterna och socialdemokraterna har samma uppfattning om inriktningen på byggandet. Vi har nu chansen att skapa ett av Sveriges absolut mest attraktiva bostadsområden. Den chansen ska vi ta.

Ön har ett unikt läge mitt i Umeälven. Nära till centrum, nära till flygplatsen. Vi vill skapa möjligheterna till en vacker och spännade stadsdel på norra delen av Ön, där många människor ska kunna få möjligheten att bo i närheten av vatten. Exakt hur bebyggelsen ska se ut, och var husen ska vara placerade är dock inte beslutat – däremot den omfattning vi vill se bebyggt. Och självklart ska vi tillåta byggandet av höga hus, så att det kan bli en häftig skyline. Den nya stadsdelen måste bli ett landmärke för Umeå.

Har – i olika sammanhang – fått frågan hur vi ser på expropriering av nuvarande bostäder belägna på den norra delen. Har gång på gång konstaterat att det är något vi motsätter oss. Det har jag också meddelat politiskt. Däremot har vi ingen anledning att säga nej till s.k. inlösen om den privata fastighetsägaren själv skulle anse att området förändrar så mycket karaktär att man inte längre vill bo kvar – då har vi lagt in i förslaget till samrådshandling att de som en del i en uppgörelse ska kunna erbjudas andra tomter på Ön, från den mark som kommunen äger.

Arkitektur och annat kommer vi till senare i processen så det finns gott om tid att reflektera kring sådana frågeställningar. Goda gång- och cykelförbindelser är högprioriterade med två GC-broar: en mot Designhögskolan, en mot Teg. Däremot ingen bilbro, förrän möjligen på sikt. Ett reservat för bilbro finns inlagt i samrådshandlingen. Viktigt att ha tidsperspektivet i åtanke. Vi talar om en utbyggnad som ska ske etappvis under kanske 20 år eller mer. Och först när det är fullt utbyggt kan det behövas en bilbro. Vi har lagt in ett reservat för en bilbro mot Östteg och industriområdet. Däremot har vi strukit de två huvudförslag som tidigare fanns: bilbro antingen mot Ankargränd eller upp mot Kyrkbron. Dessa alternativ är borta. Ska man placera ut en bilbro ska den inte uppmuntra till bilåkande före andra färdsätt – bättre att försöka uppmuntra människor till att gå eller ta cykeln istället.

Inte minst för miljöns skull är det viktigt att bygga bostäder centralt. Vi vet att detta genererar minst biltrafik – människor kan då i högre utsträckning promenera, cykla eller åka kollektivt. Och återigen – området ska byggas ut i etapper under ca 20 år. Nu vidtar den kommunala planeringsprocessen. Att döma av de reaktioner som nu kommer så är byggande på Ön i den omfattning vi tänkt oss efterlängtat av umeborna. Med något undantag så klart. Men så är det alltid.

8 kommentarer

  1. Göran Bergqvist

    Anders Ågren har glömt att stdasdelen behöver en utbyggd kolletivtrafik. Jag föreslår snabbspårväg på samma broar som G/C-trafikanter ska använda. Mitt förlag till hur stadsdelen ska bli bilfri är att INTE planera för några parkeringsplatser.

  2. Snart apatisk

    Begriper inte hur man kan tala om miljövinster i samband med bygge på Ön.Alla jobbar inte på kommunhuset som ni.De flesta jobbar faktiskt utanför stans centrum(Volvo, NUS ,universitetet och alla småfirmor i stans periferi).Shoppar gör man på ICA Maxi och i norra delarna av stan.I framtiden lär man också vara tvungen att ta bilen för att ta sig till något grönområde. Vad är det för miljövinster?
    Dessutom kanske ni skulle titta på hur framtida ökade regnmängder och ökade flöden i älven kommer att påverka ras- och skredrisken på Öns branta sluttningar på norra änden.När skogen tas bort ökar ju dessutom risken för skred. Då lär det knappast vara så attraktivt att bo där!

  3. Monica

    Det är fler än något undantag som är negativa till att bygga, kan jag upplysa om!De enkäter som gjorts visar att det är en stor procent.
    Storstadsbor jag känner begriper inte vad ni håller på med.

  4. Anhörig till Ö-bo

    Det är rent nonsens att det inte skulle innebära expropriation. Rent formellt kanske det inte skulle innebära det, men i realiteten är det vad det innebär, då det skulle vara helt ogörligt att bo på norra änden av Ön under byggtiden.Det är barnfamiljer med småbarn som bor där.De behöver kunna sova när man ska påla för husen, och helst överleva den tunga trafik som det innebär att bo på en byggarbetsplats under så många år.

  5. Lisa

    Ska Ön bli någon experimentstadsel för övergång från bil till cyckel.
    Det är bara att inse verkligheten,ska det byggas på Ön måste en ny bilbro och cyckelbroar byggas samtidigt. Hur omfattande kommer inte trafiken bara att bli under exploateringstiden. Dags att vakna nu och komma tillbaks till verkligheten.

  6. Kalle

    Det ska bli intressant att höra hur ni politiker ska motivera byggande på Ön i ett senare skede när mer fakta ska läggas på bordet. Än så länge har ni bara behövt leka och fantisera med fria tyglar. Senare ska ni också kunna motivera era förslag hur de sammanfaller med miljömålet God bebyggd miljö,hur ni ska motivera era förslag mot miljöbalkens 3 K 6§, hur ni ska motivera era förslag i en miljökonsekvensbeskrivning där detta förslag ska motiveras som den bästa lösningen.

  7. Qvint

    Jag har fastnat på det här med Thatcher, skulle vara intressant om VK kunde intervjua Ögren om vad i Thatcher han gillar och vill sträva efter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.