M-förslag: Mer fysisk aktivitet i skolan

Moderaterna håller just nu på och ser över sin politik på en rad olika områden. Den arbetsgrupp som leds av moderaternas skolpolitiska talespersonen Tomas Tobé vill se ökad fysisk aktivitet bland skolbarn. Detta uppmärksammades på olika håll tidigare i veckan.

Jag välkomnar förslaget från arbetsgruppen. Genom att satsa på mer fysisk aktivitet under skoldagen förbättras både elevernas studieresultat och deras hälsa. Att röra på sig och få motion är viktigt för såväl gammal som ung.

Det är en välkommet nytänkande i vårt parti! Moderat skolpolitik har annars traditionellt varit väldigt fokuserad på mycket teori, kunskap, plugg och betyg. Och det är såklart även fortsatt viktigt. Men vi har tyvärr nonchalerat idrottens och den fysiska aktivitetens betydelse för eleverna.

Enligt uppgift är det vanligaste för Sveriges grundskolelever är att ha en till två lektioner i Idrott och Hälsa varje vecka. Det ligger under de rekommendationer som finns kring fysisk aktivitet för unga, som säger att man ska motionera minst en timma varje dag. Stillasittandet på ungdomars fritid har under en lång tid ökat. En ambition som visat sig framgångsrik är att införa fysisk aktivitet dagligen på schemat. OBS! Det behöver alltså inte vara traditionella idrottslektioner varje dag, men det ska vara planerade aktiviteter som alla elever deltar i.Hur man sedan löser det praktiskt ute i kommunerna, är en fråga som går att lösa på lite olika sätt.

Forskningen visar att elever som rör på sig regelbundet får bättre resultat i skolan och att det blir mer lugn och ro i klassrummet när eleverna får röra på sig mer under skoltid, så varför tveka?

Ett välkommet nytänkande i den moderata skolpolitiken!

Etiketter: , , , , , , ,

3 kommentarer

  1. Christine

    Dans på schemat, det är just nu vad årskurs 2 i Umeå kommun får just nu av Balettakademien. Dans kan vara ett bra sätt att utveckla det sociala samspelet mellan pojkar och flickor. Dansa kan leda till stärkt självkänsla och ökat självförtroende hos barn och ungdomar. Vi kan visa på många fördelar med dans i skolan. Vi på Balettakademien önskar att kommunen fastslår dans på schemat permanent. Kasta om bokstäverna i ordet dansa så får man ordet ANDAS. Det är det som alla behöver:)
    Christine
     

  2. rasputin

    BLA BLA BLA
    Om 2 företag konkurerar och det ena företaget har 9 gånger högre lön vad händer???
    Det vet alla politiker och det dom gör är att jobba hårt för att vi ska fortsätta konkurera med fattiga länder och vi ska ha en stor löneomställning. Politiker är inte så inkompitenta som dom vill att vi ska tro det är en medveten global politik för att sänka Sverige och EU till samma nivå som dom vi konkurerar med. så vårat enda val är facism en stark ledare och murar det är det enda som kan rädda oss från politikerna. Eller så konkurerar vi och går ned till samma nivå som dom vi konkurerar med vad vill du????

  3. Cecilia Björklund Dahlgren

    GRATTIS UMEÅ !

    110 kommuner i Sverige har nu introducerat obligatorisk
    dansundervisning i grundskolan under ledning av professionellt utbildade danslärare.

    Skellefteå kommun var först i landet med Dans i skolan redan 1978 och den stora kommunen Kiruna har genomfört dans på schemat i alla sina skolor.

    Från hösten 2012 får alla 8 åringar i Umeå Dans i skolan tack vare stöd från Regeringens Skapande skola-satsning.
    Sedan tillägget i läroplanen kom för några år sedan om FYSISK AKTIVITET DAGLIGEN har efterfrågan efter dans i skolan ökat ordentligt.

    Institutet Dans i skolan har ett vetenskapligt råd där hjärnforskaren Michael Nilsson ingår och han lyfter särskilt fram kopplingen mellan DANS och LÄRANDE.

    Dansen har varit en outnyttjad resurs i elevernas lärande och ofta i skolan eftersom de flesta vuxna sällan mött dansen som uttrycksform under sin skoltid.

    Institutet Dans i skolan tycker att det ska bli spännande att vidareutveckla samarbetet med Umeå kommun och lyfta fram skolelevers rätt till fysisk aktivitet med utgångspunkt i dansen.

    Dans är kommunikation. Dansen ger eleverna möjlighet att gestalta och ge form åt inre bilder,tankar och känslor, både som individ och grupp. Utöver den fysiska aktiviteten överbryggar dansen gränser mellan människor, länder och kulturer. Att dansa varandras danser är att ta del av varandras kulturer och skapar förståelse och delaktighet.

    Vill vi utveckla världens bästa skola går det inte utan kultur och i synnerhet inte utan dans.

    DANS I SKOLAN FÖR ALLA !
    ger KROPPSMEDVETENHET,GLÄDJE,SJÄLVKÄNSLA,DELAKTIGHET OCH LÄRANDE

    2014 i samband med Kulturhuvudstadsåret kommer vi att lyfta fram DANS och LÄRANDE på ett alldeles speciellt vis.

    Grattis till Umeå och kommunalrådet Erik Ågren som förstår att värdera den fysiska aktivitetens och dansens betydelse för elevernas utveckling och lärande !

    Cecilia Björklund Dahlgren
    Verksamhetschef
    Institutet Dans i skolan http://www.dansiskolan.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.