Viktiga investeringar i infrastruktur och forskning

På senare tid har vi fått alltfler oroande signaler om läget i ekonomin, även om läget har varit bättre hos oss i norr. Men under hösten har antalet varsel ökat och det mesta pekar på dystrare förutsättningar för den svenska ekonomin.

Sverige är emellertid väl rustat och har tillskillnad från många andra länder manöverutrymme i tider av ekonomisk oro. Vårt land har bland Europas starkaste finanser och vår ekonomi har visat god motståndskraft. Vår skuldsättning är bland de lägsta i Europa.

För ca en vecka sedan var jag på ett möte i Stockholm med moderata länsförbundsordföranden, där även finansminister Anders Borg deltog. Ekonomin var såklart uppe till diskussion. Dock är det, trots kommande nedskrivningar av tillväxtprognoser och annat, inget stopp för tillväxten. BNP beräknas fortsatt öka under 2013. Detta till skillnad från 2008 då vi såg att ett mycket kraftigt BNP-fall var att vänta under 2009.

Därför är det mycket viktigt att Alliansens budget för 2013 skjuter vi in betydelsefulla satsningar i ekonomin och gör viktiga investeringar i infrastruktur, forskning och innovation, företagande och unga människors jobbchanser för att stärka konkurrenskraften och värna jobben.

Det är viktigt att också i den politiska debatten belysa skillnaderna som finns mellan regeringen och de olika oppositionspartierna. Bara Socialdemokraternas budgetförslag innehåller kraftiga skattehöjningar, på drygt 30 miljarder kronor, som skulle slå mot jobb och tillväxt. För att inte tala om Miljöpartiets och Vänsterpartiets budgetförslag.

3 kommentarer

  1. Tommy

    Apropå infrastruktur.
    Varför satsar inte den borgerliga regeringen ett pissöre på fortsatt utbyggnad av järnvägen norrut från Umeå?

    En fråga till, varför finns det inget regionalt tänk i våra valda representanters agerande i riksdagen? Det gäller alla partier.

    En kort fråga till, apropå ”snökaos” i medias rapportering, vare sig det handlar om vägar eller järnvägar. Varför satsas det inte på ett underhåll av befintlig infrastruktur värd namnet?

    Tack.

  2. Anders Ågren

    Svar till Tommy (2012-12-06 07:54)
    Exakt vilka järnvägs- coh vägobjekt som blir aktuella är ju inte bestämt ännu, utan beslut kring det blir först under 2014 om jag kommer ihåg processen rätt.

    Rror mycket väl att en första etapp norrut från Umeå kan finnas med i det beslutet.

    Den infrastrukturproposition som lämnats är bara ett ramverk, med huvudinriktningar och vi kan konstatera att det är den största ramen för infrastruktursatsningar i Sverige hittills.

    Var på en hearing med Trafikverket för mindre än en månad sedan, och det var det största anslag som de någonsin fått för en planeringsperiod, så visst satsas det väldigt mycket på underhåll även av befintligt järnvägsnät och vägnät.

  3. Tommy

    Norrbotniabanan har ju puttats ner i kön flera gånger under den borgerliga regimens tid?

    I och för sig finns det inget speciellt med att det är en borgerlig regim som gör det, eftersom jag upplever.. och jag tror ganska många norrlänningar känner samma sak.. att våra folkvalda företrädare i riksdagen pratar mycket om att verka för sina väljare i hemlänen, men väl installerade på Helgeandsholmen betyder det inte ett smack i praktiken.

    Men uppenbarligen har du inte rätt i att resurser är tillräckliga när det gäller redan befintlig infrastruktur, eller varför står tågen idag???

    Det här är en process som pågått länge när det gäller järnvägen, och den i många stycken helt medvetslösa privatiseringen och uppstyckningen av järnvägen har verkligen motverkat sina egna syften. Järnvägen är snart ofarbar i sin helhet.

    Tack

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.