Umeå Airport viktig för hela Umeåregionen

Idag skriver jag i Folkbladet om vikten av Umeå Airport, och vikten av goda flygförbindelser till och från vår region. Bifogas nedan.

 

Umeå Airport viktig för hela Umeåregionen

För Umeå – och hela Umeåregionen – är goda flygförbindelser till Stockholm och vidare ut i världen A och O. Tillsammans med tåg, buss utgör flyget en viktig pusselbit för att göra hela Sverige tillgängligt. För oss som bor i norra Sverige – med de långa avstånden – kommer järnvägen aldrig att kunna konkurrera med flyget när det gäller snabbhet.

Jag blev nyligen intervjuad apropå ett inslag om flygets påverkan på miljön, och de utsläpp som flyget medför. Flygtrafiken idag svarar för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid enligt FN:s internationella klimatpanel. Kontentan av intervjun var väl att vi egentligen borde försöka få människor att flyga mindre. Men det vore i så fall en felaktig slutsats.

Det pågår ständigt ett utvecklingsarbete för att minska flygets negativa påverkan på miljön, från såväl flygindustrins som flygforskningens. Dagens flygplan släpper ut betydligt mindre än tidigare generationers flygplan, och flygbranschen räknar med att till år 2020 kunna utveckla flygplan som kraftigt reducerar utsläpp och buller. Lösningen heter alltså forskning och teknikutveckling.

Jag tvekar inte en sekund i att vi måste arbeta för att utveckla Umeå Airport ytterligare. Flygplatsen är viktigt för Umeå, den är viktig för vårt näringsliv, den är viktig för umeåborna! Viktigt för alla dem som arbetspendlar – som bor i Umeå men jobbar i huvudstaden. Det gör också Umeå till en mer attraktiv plats att bo på. Goda flygförbindelser är ett måste i en modern stad. Jag ser fram emot den dagen då nästa etapp i utbyggnaden av Umeå Airport kan påbörjas.

Flyget är en viktig pusselbit och förutsättning för Umeå – och nationellt även Sveriges – tillgänglighet och tillväxt.

Anders Ågren, Kommunalråd (M), Umeå

3 kommentarer

  1. Lena Andersson

    När ska flyget konkurrera på lika vilkor som andra transportmedel genom att även flyget tvingas betala skatt på sitt fossila flygbränsle?

  2. Bergis

    Att flyga till jobbet är en miljöbov, flytta istället. Sen kan ni politiker sätta stopp för alla festivaler och sport-cuper som gör att folk flyger hit. Det går ju inte en vecka utan att det pågår någon trams festival som ska locka hit folk. Att lita på teknikutveckling är att sticka huvudet i sanden och inte vilja ta ansvar..

  3. Björn

    Hej Anders,

    Något orelaterat till det tema du egentligen beskriver i inlägget, om flyg är bra eller dåligt för Umeå och miljöaspekten. Men hur är det egentligen med inflygningen genom stadskärnan – går den verkligen på lång sikt att kombinera med en stad där den politiska majoriteten gärna ser att folkmängden fortsätter att öka rejält? Teg med sin 2-3-våningsbebyggelse, som borde vara en naturlig stadsdel att titta på för ännu mer förtätning, ser till stor del fortfarande ut som ett separat samhälle från det på andra sidan älven, vilket det ju en gång var. På andra sidan älven går begränsningen för bygghöjd på drygt 50 meter eller 12 våningar. Ska man verkligen ha den långsiktiga ambitionen att aldrig någonsin bygga något över 12 våningar i Umeås stadskärna? Hur attraktiv som stad blir Umeå för externa byggherrar med den här långsiktiga begränsningen?

    Ska man inte då försöka att väcka till liv den där gamla idén om en gemensam Umeå/Övik-flygplats vid Håknäs (eller ännu närmare Umeå, om folk/artikelkommentatorer blir för kinkiga), med ny Botniabanestation? Vad det handlar om är att taxiresenärerna får 10 minuter längre total restid, för stackarna som åker flygbuss idag blir det troligen en restidsförkortning från centrum och privatbilisterna kan lämna bilen hemma i garaget.

    Politik handlar ganska ofta om vad man kan säga vid vilket tillfälle, men som jag ser det är det här en fråga som någon politiker i Umeå förr eller senare kommer att se det uppenbara i. Frågan är bara vem det blir. Att inte Umeå klarar sig utan en bra flygplats håller jag med om, men skulle den inte bli ännu bättre med ett kundunderlag på ytterligare några 10 000 privatpersoner samt Ö-viks näringsliv?

    Men innan det riktigt visionära kommer på tal: direktlinjer till London och Köpenhamn borde väl inte vara omöjligt på 5-10 års sikt för att minska Arlandaberoendet och etablera Umeå som den flygplats i Sverige man åker till för alla typer av turism och affärskontakter norr om Stockholm?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.