Arbetet för bättre luftkvalitet i Umeå fortsätter

Följande pressmeddelande har skickats ut efter dagens sammanträde med NP. Arbetet med att förbättra luftkvaliteten i centrala Umeå fortsätter och där är vi överens om tagen. Den enskilt viktigaste pusselbiten är färdigställandet av ringleden, och här är det oerhört allvarligt att byggandet av Västra Länken har dragit ut på tiden. Som bekant är det ju en del i regeringens närtidssatsning. Men det har blivit försenat med många år och det är inte alls ok.

 

Pressmeddelande  2014-09-02

Åtgärdsprogram för Umeås luft

 

Ett förslag på nytt åtgärdsprogram för luft är ute på samråd till den 3 november 2014, efter beslut i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott. Programmet innehåller åtgärder för att uppfylla miljökvalitetsnormen för kvävedioxid.

– Umeå kommun har länge och målmedvetet arbetat med luftfrågan och det är positivt att vi nu ser lägre värden. Vi vill vara säkra på att den nedåtgående trenden inte är något tillfälligt som beror på väderförhållanden. Därför måste vi fortsätta jobba vidare med miljöfrågorna, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).

Tre kategorier

Det strategiska arbetet får effekt först på lite längre sikt, så det är viktigt att även arbeta med åtgärder som väntas få effekt på kortare sikt. De fö¬reslagna åtgärderna i programmet delas in i tre huvudkategorier: fysisk planering, beteendepåverkan och renare resor.

Fysisk planering Färdigställa ringleden 2019 Omvandla trafikleder innanför ringen Påbörjas 2019 (planering tidigare) Översyn av trafiksignaler på Västra Esplanaden Påbörjas 2014 Gång- och cykeltrafikprogram Påbörjas 2015 Cykelbro mellan Lundåkern och Bölesholmarna 2015-2016

Beteendepåverkan Mobility management (beteendepåverkan för hållbara transporter) 2015-2018 ITS Umeå (intelligenta trafiksystem) 2015-2020 Kollektivtrafikprogram 2015-2020 Öka andelen hållbara resor inom kommunkoncernen 2015-2020 Översyn av snöhanteringen 2015-2020 Genomförande av parkeringsprogram 2015-2020

Renare resor Miljövänliga bussar 2015-2020 Information om tomgångskörning Påbörjas 2015 Utredning och utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon 2015-2020

Ringleden avgörande Problemen med luften i Umeå är som störst längs Västra Esplanaden. Därför har åt¬gärderna i kommunens tidigare åtgärdsprogram till stor del varit riktade till att förbättra situationen där. Samtidigt finns det en tydlig strategi för att generellt minska fordonstrafiken i Umeå till förmån för hållbara transportslag. Ringleden är den viktigaste pusselbiten för att minska trafiken i staden och på så sätt få ordning på luften.

– En komplett ringled är en förutsättning för många av de andra åtgärderna i programmet. Därför är det viktigt att bygget av Västra länken kommer i gång, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

Miljökvalitetsnorm De svenska miljökvalitetsnormerna för luften utomhus ska skydda miljön och människors hälsa genom att ange föroreningsnivåer som inte får överskridas. Åtgärdsprogrammets syfte är att uppfylla miljökvalitetsnormernas lägstanivåer. Förhoppningsvis är det möjligt att nå ännu lägre nivåer när samtliga åtgärder är på plats. Åtgärdsprogrammet för luft finns i sin helhet på www.umea.se/luft där det även är möjligt att lämna synpunkter. Programmet är på samråd fram till den 3 november 2014, därefter antas det i kommunfullmäktige och fastställs sedan av Länsstyrelsen.

En kommentar

  1. Urban Bengtson

    Men ingenstans finns något om det ökade utbud av aktiviteter, service och handel som ökar bilåkandet och drar in fler abonnerade bussar till centrumkärnan. Ett Nannabad om 11 000 kvm med äventyrsbad, motionssim, simträning, simhopp, vattenpolo, uv-rugby, simskolor, babysim, vattengympa, mm i vatten samt relax och ett jättegym. Service i form av tjänster och krogar blir fler också det drar in bilar. IKEA och Ikano nära till för bilåkande att jämföra priser och varor, sägs inget om. Och det mesta här dras då via ÖK, som redan har trafikinfarkter enl. Länsstyrelsen i det av badpartierna S-V-M-FP-C-KD stoppade detaljplanearbetet, hösten 2011. Och utan nämnda ökningar av trafik med sämre luft, räknar då genomförd trafikutredning med ökning på c: 25 % om inget görs för att minska denna beräknade trafik till år 2020 som bara får öka 10-15 %. Hur kan det komma sig att varken åtgärdsprogram eller politiken i Umeå säger något om allt detta som ger ökande trafik?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.