Ta bort straffrabatterna och fördubbla istället straffet för gängkriminella 

Det är väldigt mycket prat om att bekämpa kriminaliteten, men alldeles för lite verkstad.

Moderaterna har bl.a. presenterat dessa 10 förslag som skulle göra skillnad. Men tyvärr har vi en regering som inte prioriterar frågan.

– Dubbla straff för gängkriminella

– Inför ett system med visitationszoner

– Inför ett system med anonyma vittnen

– Det ska vara straffbart att vara med i ett kriminellt gäng

– Ge Polisen kraftigt förstärkta möjligheter att avlyssna och övervaka  gängmedlemmar

– Fler LVU-omhändertaganden för att hindra att barn fostras in i kriminalitet

– En ny huvudregel i sekretesslagstiftningen: myndigheter ska dela all relevant information med Polisen

– Nya riktlinjer till samtliga relevanta myndigheter att aktivt bidra i det brottsbekämpande arbetet

– Fler gängmedlemmar ska utvisas från Sverige

– ”Go for the money” – det ska bli enklare att beslagta egendom från kriminella

3 kommentarer

  1. Brorson

    Ojdå, medan Ågren skrev det här inlägget, skrev jag ännu en kommentar till inlägget Lag och ordning. Jag klistrar in den kommentaren här också: (Moderaterna har den bästa kriminalpolitiken, men den ka bli ännu bättre.)

    – I min andra kommentar ovan skrev jag ” att alla fängelsestraff ska omvandlas till vård efter begäran av den dömde själv eller av dennes ställföreträdare.” Naturligen menade jag att den, som behöver vård, ska kunna få straffet omvandlat till vård – en sluten (rymningssäker) vårdinrättning. .Om den nödvändiga vårdtiden är kortare än ett utdömt fängelsestraff, ska resten av strafftiden avtjänas i fängelset. Vilket torde göra det mindre lockande att simulera vårdbehov.

    Rättspsykiatrisk vård ska ENDAST vara för dem som psykiska symtom, som beror psykisk sjukdom, inte för dem som har ”psykoser” som beror på missbruk. För dem ska det finnas särskilda vårdinrättningar för missbrukare. För unga förbrytare, vars brottslighet beror på att de har uppfostras till en kriminell livsstil av vuxna i det egna hemmet, ska det dessutom finnas särskild ungdomsvård (uppfostringsanstalter): I inget av dessa fall ska dömda personer blandas med icke-kkriminella vårdbehövande. Det är helt förfärligt att brottsoffer blandas med brottslingar och behandlas som om de själva vore farliga brottslingar. Det behlövs ett förbbud mot detta.

    Den offentliga debatten om brott och straff har alltför länge och alltför ensidigt fokuserat på vuxna förbrytare, i en nativ förhoppning om att skola och socialtjänst ska ta hand om de unga förbrytarna.. Men varken skola, socialtjänst, eller ens föräldrarna, har några bra medel för att hindra de kriminella gängen att utnyttja barn och ungas oförstånd.

    1. Värvarna måste bort från gator och bostadsområden. De måste låsas in under mycket lång tid och berövas alla möjlgheter att begå brott eller leda den kriminella verksamheten inifrån fängelserna. Moderaternas förslalg om dubbla straff för gängbrott är ett steg i rätt riktning, men räcker inte, när eventuella vittnen inte vågar vittna av rädsla för hämnd. Problemet är att de gängkriminella, som borde låses in under lång tid, sällan blir dömda för sina grövsta brott.

    2. Vi kan inte fortsätta att skjuta över ansvaret för de unga, som redan har dragits in i gängkriminalitet på skola och socialtjänst. Krimalnvården måste ta över ansvaret för alla unga förbrytre, som fullt tio år. Därför måste det finnas särskilda ungdomsfängelser, men oclså möjlighet att omvandla straffet till vård, enligt ovan. Detta vore INTE mindre humant än nuvarande system, som går ut på att blanda kriminella och icke-kriminella, brottslingar och brottsoffer i samma vårdinrättningar.

    .

  2. Brorson

    Min kritik mot MP för att genom sin negativa reklam för järnvägen ha drivit fram onödiga satsningar på bil, buss och flyg, står fast. Till det kommer MP:s underlåtenhet i regeringsställning att kritisera Trafikverket för misskötsel av vårt befintliga järnvägsnät och direkta konkurrenshinder genom helt i onödan inställda tåg vid dåligt väder. Samtidigt som flyget går enligt tidtabell och lastbilar och bussar tillåts halka omkring på våra landsvägar – och rederierna själva får bestämma om färjor av Estonia-typen ska tillåtas köra.

    Järnvägens problem, som helt och hållet är en följd av regeringens usla trafikpolitik, är för MP ett argument för MP:s krav på nya och olönsamma ”höghastighetsbanor”, som p.g.a. anpassning till bebyggelsen får för små kurvradier för att klara konkurrensen med flyget. MP samarbetar med för många S-kommunalråd, som INTE VILL ha tågkonkurrens med sina kommunalt subventionerade flygplatser. Och inte heller med den regionalt subventionerade busstrafiken, I regeringsställning stödjer MP marknadsföringen av ”elmotorvägar” för långtradtrafiken, samtidigt med den negativa reklamen för järnvägen, genom att framställa järnvägen som ett kapacitetssvagt och undermåligt transportmedel, vilket uppfattas som sanningar av godstransportköpare som ser att godstågen inte kommer fram i tid.

    Många av dagens flygresenärer hade stått ut med att tåget tar längre tid, om de kunnat lita på att tågen kommit fram i tid. De nya ”höghastighetsjärnvägarna” ska alltså byggas för ett SMALT marknadssegment, för en resemarknad där avstånden ärf ör korta förflyg och för långa för daglg pendling med buss. Det finns stora likheter mellan MP:strafikpolitik och MP:s energipolitik. Hundratals miljarder ska kastas ut på nya järnvägar, , utan att besluten har föregåtts av lönsamhetskalkyler, som grundas på marknadsanalyser om hur stora delar av befintliga (och för all del även framtida) rese- och transportmarknader, som kan flyttas över till järnväg.

    Hur kan man tro att några klimatmål kan nås på det viset? Den svenska naturen förstörs i rask takt av nya vindkraftparker, utan vare sig miljökonsekvensanalyser eller lönsamhetskalkyler, som tar med alla kostnader, även för den reservkraft som behövs när det inte blåser- Dessutom är vindkraftverken fuskbyggen för att pressa byggkostnaden, med begränsad livslängd. Och man kan dessutom inte köra moderna tåg på vindkraftel, utan med MP:s energipolitik får vi återgå till ångloken eller till den typ av ellok som för hundra år sedan och framåt kom att ersätta ångloken och förbrukar dubbelt så mycket el, som de ellok har serietillverkats sedan 1980-talet.Med sina blå-lögner motarbetar MP just det som partiet säger sig kämpa för.

    Världens första lok av den nya typen var det svenska loket RB1 nr 1001, som jag själv har inte så goda erfarenheter av från min tid vid SJ under 1960-talet,Ja, det var många ”barnsjukdomar”, som kom att utnyttjas av miljödemagoger i sina kampanjer mot Norra stambanan och för Botniabanan under 1980-talet, Miljö-extremisterna försökt t.o.m. stoppa den planerade förbättringen av elförsörjningen till Norra stambanan till den ganska ringa kostanden en miljard kr för hela vägen Boden – Mjölby. Med argumentet att det inte kan vara elbrist ”i vattenkraftns Norrland”. Vilket det kunde vara lokalt, om två eller flera tunga godståg startade samtidigt på samma elinmatningssträcka.

    Ångloken tappade fart, när ångtrycket sjönk, men stannade sällan helt. Och det gjorde också de äldre elloken, när spänningen i kontaktledningen sjönk, vilket den gjorde med för många strömförbrukare samtidigt. De moderna maskinerna kräver däremot rätt spänning och frekvens hela tiden för att elförsörjningen till drivmotorerna inte sa kopplas ner. Jag skulle vara tacksam om MP slutade ljuga om att det bara handlar om export och import och att Sverige har ett elöverskott,

    I likhet med nya järnvägar dra

    • Brorson

      Forts

      I likhet med nya järnvägar drar nya kärnkraftverk höga anläggningskostnader, vilket kräver att anläggningen utnyttjas väl under hela avskrivningstiden. Man kan naturligtvis inte få lönsamhet på en järnväg, som har byggts för en smal nisch mellan buss och flyg. och inte heller på ett kärnkraftverk som bara är avsett för att användas som reserv för vindkraften när det inte blåser. Men för Mp är det förstnämnda okej för miljön och klimatet, men inte det sistnämnda -trots att kärnkraftverket gör avsevärt större miljö- och klimatnytta än en järnväg som inte ersätter andra trafikmedel.

      Det finns inga kärnkraftförespråkare, som menar att de nya kärnkraftverken bara ska köras några enstaka dagar under året, vilket seye Larsen tycks tro i inlägget ”kärnkraft för en dag”. Man undrar vilka intressen som styr i MP, när det endast är anläggningsbranschen med sina dieseldrivna entreprenadmaskiner, som tjänar på MP-politiken. Inte ens de entreprenadmaskin-ägare, som drabbades av personlg konkurs efter vindkraftfiaskot utanför Härnösand. Inte de svenska byggjobbare, som blir utkonkurrerad av importerad arbetskraft, som, är villiga (?) att riskera livet 200 m ovanför betongfundamente p.g.a. obefintligt arbetarskydd.

      Ledande MP-olitiker uppför sig som om de vore mutade. Jag nämner inga namn, eftersom jag saknar konkreta bevis mot någon särslild person, men jag känner till fall av motor till miljörörelsen. Ett av de fallen gäller tunneln genom Hallandsåsen-, som inte är en ås utan ett vattengenomsläppligt sprickberg. Vilket Naturskyddsföreningen kände till, men mutades att h ålla tyst om. Ödets ironi att det råkade vara ett järnvägsprojekt. Vilket visar att miljö- och naturskyddsintresset måste skyddas även mot projekt som ur andra aspekter framstår som miljövänliga. Antingen får man ta kostnaden för naturskyddet eller avstå från ett projektmed liten miljönätta i förhållande tilll kostnaden.

      Naturligtvis måste vindkraften bedömas efter samma mall. Den behövs inte. En av de platser för ny kärnkraft, som bör undersökas med avseende på natur och miljö är Ravlunda skjutfält vid den skånska ostkusten. Avståndet till Malmö och Köpenhamn är so m mellan Forsmark och Uppsala respektive Stockholm. Betryggande avstånd till de sora städerna, utan de enorma överföringsförlusterna i nya ledningar från Norrland.Restriktioner mot ny bostadsbebyggelse råder redan inom ett vidsträckt område p.g.a. den miliära verksamheten. Som dock har minskat kraftigt sedan kalla krigets slut. varför övertalig mark gorde finnas för ett stort kärnkraftverk med flera reaktorer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.