Umeå behöver ta ett helhetsgrepp om båtlivet – och bl.a. förverkliga planerna på en ny centralt placerad gästhamn!

I måndags var det en insändare i VK med rubriken ”Umeå kommun, Sveriges sämsta båtkommun?”. Att Umeå har ett dåligt rykte på detta område sedan tidigare är tyvärr välbekant, men tydligen har det nu blivit ännu sämre. Det har denna sommar förövrigt kommit in synpunkter på många delar, inte bara situationen i centrala Umeå utan även gällande Holmön, Norrbyskär m.m.

Vi skulle behöva samla oss över partigränserna en gång för alla, och ta ett helhetsgrepp tillsammans med företrädare för båtlivet. Sverige är ett av världens mest båttäta länder och fritidsbåtar har blivit en stor svensk industri. Båtturismen är för många svenskar en viktig del av sommarlivet och umeåborna är inget undantag. Tyvärr har vårt län en dålig placering när det gäller gästnätter i hamnar. Till viss del kan detta bero på vår begränsade skärgård, men det är knappast den enda förklaringen. Den uteblivna satsningen på gästhamnar är även den starkt bidragande till den dåliga placeringen.

Detta gäller förvisso inte bara situationen i centrala Umeå, utan är gällande för hela Umeåregionens kustremsa, där vi också vet att intresset är stort bland näringsidkare att ta emot besökare i en hamn. Här skulle gästhamnar med god standard, på strategiska platser, skapa goda förutsättningar för en betydande ökning av antalet gästnätter och sålunda vara mycket positivt för såväl båtlivet som möjligheter att utvecklas som turistregion. Det skulle också innebära ett lyft för handeln och båtfolket.

Umeälven är också en i många stycken outnyttjad resurs, och vi måste bli bättre på att ta emot turister som kommer med båt. Moderaterna vill bland annat förverkliga planerna på en ny gästhamn, centralt placerad i Umeå. Vi hade med detta i vårt valmanifest inför valet 2018 och hade även med det som förslag i samband med budgetfullmäktige i juni. Nu senast som ett gemensamt uppdrag tillsammans med övriga borgerliga partier. Här vill vi möjliggöra en gästhamn, driven och finansierad av privata aktörer.

Men vi ska även se till att vårda det båtliv som redan idag finns. Handeln i Umeå går miste om många ”turistkronor”, när många med båt istället under sommaren väljer bort Umeå och åker vidare norrut eller söderut. Allt för få har genom åren stannat till i Umeå pga bristen på gästbryggor, centralt belägen gästhamn och ändamålsenlig service.

Från Moderaternas sida har vi ingen prestige i detta. Det finns helt uppenbart mycket att göra för att förbättra situationen. Om vi kan hitta en bred samsyn vore det positivt.

7 kommentarer

  1. Hassan

    Börja med att införa ett register på båtar och vattenskotrar ! Skatta alla efter storlek/motorstyrka !
    Låt skatten gå till hamnservice ,båtplatser mm när adm är betald!
    En del av de dyrare båtarna kan ev kronofogden vara betjänt av att känna till!

  2. Ulf Parde

    Den 9/8 kunde man i GP (pappers) läsa en snyftliknande artikel om att KBV har brist på pengar och personal. Det finns ju ett bra förslag hur man ska komma tillrätta med det: I stället för att ge dem ännu mer av skattemedel så bör politikerna riva upp denna världsunika 0,2-lag! Denna nykriminalisering av vanliga svenskar är införd av moderaterna 2010. Inte i något annat land finns ”brottskategorin” 0,2 -”fyllerister”.

      • Ulf Parde

        Båtar går inte i 110 knyck. Det är även lite större svängrum och marginaler på sjön. På sjön finns heller inget annat trp-medel – man kan inte ta bussen eller ens cykla/gå. För övrigt så har de flesta länder bilgräns vid 0,5 (England USA 0,8).
        Man är inte ”full” vid 0,2. I detta sammanhang ska vi även komma ihåg att denna 0,2-lag tycks vara utformad på så sätt att *Kustbevakningen kan ge sig på alla ombord på båten och avkräva namn och personnummer. För att bli haffad räcker det mer än väl att man läst ett sjökort, hoppat i land för att hjälpa till med angöring eller att maken gett råd till hustrun eller tonåringen att lägga i backen i samband med att man uppbringats för kontroll. Allt detta har hänt. Långa transporter med polisbilar sker för att medelst blodprov kontrollera struntsaker. Dessa 0,2-”fyllerister” finns alltså
        bara i Sverige. Det är en omtyckt sysselsättning för KBVs personal eftersom dessa 0,2-”fyllerister” inte är våldsamma samtidigt som man får enorma traktamenten när man på kvällarna ligger och lurpassar i vikarna. När lagen infördes 2010 fick KBV hundratals miljoner i ökat anslag. Läs gärna André Perssons bok ”KUSTBEVAKNINGEN – myndigheten som gick på grund”, förlag Hjalmarson & Högberg.

  3. Bergis

    Inga tolkar de senaste sju åren

    Men enligt försvaret har ingen kommunikation förekommit kring detta. Försvaret uppger dessutom att man informerat regeringen om att Sverige inte anlitat några tolkar i Afghanistan de senaste sju åren, vilket man menar får Morgan Johanssons påstående att framstå som än märkligare.

    Sedan 2014 har Sverige vid behov anlitat tolkar anställda av den tyska försvarsmakten som man samarbetat med i Afghanistan. Inga egna tolkar har rekryterats. Tyskland har klargjort att det är de som har ansvaret för dessa tolkar och att man inte förväntar sig att Sverige ska kliva in.
    Moderaterna vill flyga hit 10 000 afghaner

    Moderaterna har den senaste tiden migrationspolitiskt retoriskt närmat sig Sverigedemokraterna. Men i måndags gjorde partiet ett utspel om att alla personer i Afghanistan som på olika sätt hjälpt den svenska militära insatsstyrkan nu måste anses ha asylgrundande skyddsskäl för att transporteras till Sverige och få bosätta sig här. Sammanlagt handlar det om uppemot 10 000 personer.

    Regeringen meddelar nu att man ändrar sig i frågan, och även om försvaret förnekar att några aktiva åtgärder ännu satts in för att lokalisera dessa personer i Afghanistan signalerar uppgiften från migrationsministern att så kan komma att ske. Inga uppgifter finns dock om hur mottagandet praktiskt ska genomföras – hur alla dessa personer ska transporteras till Sverige, var de ska bo och så vidare.

  4. Olle BK

    Jo, man funderar ofta över varför det är så få utifrån som väljer att besöka stan? Såklart finns ett och annat besöksmål i området men att anlägga en gästhamn på ön utan övrig infrastruktur att ta sig därifrån torde vara höjden av dumhet. Umeälven bjuder på rätt spektakulär miljö men innan man når så långt har man ofta passerat Patholmsviken, inget ont om båtklubben men det är precis lika illa där, ingen infrastruktur att tala om så att man enkelt kan ta sig till Holmsunds centrum i alla fall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.