Högre skatter är inte lösningen

Högre skatter är inte lösningen på Sveriges problem. Sverige har alltså redan världens fjärde högsta skattetryck. Inte heller är högre skatter på kommunal nivå något att eftersträva. Umeå kommun har redan två kr högre skatt än snittet för landets kommuner.

Det handlar istället om att prioritera annorlunda. På såväl riks- som kommunal nivå.

För det krävs ett borgerligt styre.

4 kommentarer

  1. Brorson

    Härmed föreslår jag att avhopparprogram för poliser som vill lämna yrket införs. Jag ser flera fördelar:

    1. Ingen ska lockas bli polis genom löfte om livstidsanställning som just polis, vilket kommer att minska kostnaderna för polisverksamheten när brottsligheten minskar.

    2. I stället ska fler lockas bli poliser, så länge brottsligheten är hög, och det behövs fler poliser.

    3. Avhopparprogrammet vänder sig till alla poliser, som har arbetat i yttre tjänst under minst fem år.

    4. De ska vara garanterade nya offentliga tjänster med minst samma lön, men utan påfrestande arbetstider, som de har haft som poliser. Om de måste omskolas till sina nya yrken, ska den utbildningen vara gratis och på betald arbetstid.

    5. För att inte avhopparna ska bli för många samtidigt, ska det finnas möjlighet att höja lönerna för dem som väljer att stanna i polisyrket (och erbjuds fortsatt anställning) efter de fem första åren. Avhopparna ska däremot följa med i löneutvecklingen inom sina nya yrken.
    .
    6. Utbildningen till polis ska vara på samma villkor som för andra offentliga yrkesutbildningar, d.v.s. med gratis undervisning och studiemedel.

    7. Härigenom frigörs ekonomiska resurser för utbyggnad av kriminalvården. När brottsligheten ute i samhället minskar, torde i stället kostnaderna för kriminalvården öka. Det ska inte vara något tvång för f.d. poliser att bli kriminalvårdare, som dock ska vara ETT av de nya yrken som f.d. poliser kan välja.

  2. Brorson

    Mitt förslag till avhopparprogram för poliser syftar alltså till att öka nyrekryteringen till polisen, när brottsligheten är hög. Och till att ingen, som har varit polis, ska riskera att bli arbetslös, när behovet av poliser minskar p.g.a minskad brottslighet,

    För att ytterligare snabba upp utbildningen av nya poliser, speciellt i tider med hög brottslighet, har jag tidigare föreslagit (på S-bloggar) en tredelad polisutbildning enligt följande.

    1. Utbildning till ordningsvakt under en termin för anställning hos privat vaktbolag, med större befogenheter än ordningsvakter har idag, men med mindre befogenheter än offentliganställda poliser. Ordningsvakter kommer därmed att kunna ersätta poliser för en mängd arbetsuppgifter. Denna utbildning ska vara en grundutbildning för all polisutbildning.

    2. Påbyggnadsutbildning under två terminer för anställning hos kommun som närpolis, med samma befogenheter som statsanställda poliser, men inte samma användbarhet. Alltså polisutbildning under sammanlagt tre terminer, som gärna får kompletteras med pedagogisk eller social utbildning. Med användbarhet menar jag vilken typ av arbetsuppgifter som en polis får kommenderas till.

    3. Påbyggnadsutbildning under ytterligare två terminer för anställning hos den statliga Polismyndigheten. Alltså polisutbildning under sammanlagt fem terminer för full användbarhet, bl.a. planerade insatser mot beväpnade personer.

    Syftet med denna tredelade utbildning, är att personer, som redan är poliser med en lägre utbildning, ska kunna vidareutbilda sig till en högre nivå, när behovet av poliser ökar, i stället för att nyrekryterade ska gå hela utbildningen. Tiden från beslut att öka antalet poliser tills nya poliser med den högre utbildningen är i tjänst, kommer därmed att förkortas avsevärt.

  3. Brorson

    Och vad använder S de höga skatterna till, när Andreas Lundgren, S, skapar motsättningar mellan ordningsvakter och det brottsförebyggande arbetet? Dessutom sprider han sociala fördomar, när han påstår att låga inkomster är orsak till brottsligheten.

    Ordningsvakter sitter inte på polisstationerna och utreder brott. De jobbar brottsförebyggande på platser, där många brott brukar begås, och förhindrar att nya brott begås. Och det borde väl vara en vinst för samhället, även ekonomiskt? Jag menar dock att med bättre utbildning, skulle ordningsvakterna kunna få något utökade befogenheter, bl.a. att gripa efterlysta personer, som påträffas inom området. Inte minst inom visitationszoner, som är något som bör införas.

    Lundgren tror kanske som sin chef, Stefan Löfvén, att barn som ser båda sina föräldrar gå till jobbet varje morgon, är bättre övervakade av sina föräldrar när de kommer hem från skolan, än av ordningsvakter som finns på plats, när föräldrarna är på jobbet? Synd bara att ordningsvakterna bara får ingripa under pågående brott, när knarket överlämnas till de föräldrafria skolungdomarna, och inte före eller efter.

    Kommunanställda närpoliser ska ha ännu starkare fokus på det brottsförebyggande arbetet bland barn och unga. Socialtjänstens uppgift ska däremot vara att ge behövligt stöd till laglydiga fattiga – inte att sörja för kriminalvård för unga brottslingar. Det behövs en renodling av statens respektive kommunernas ansvarsområden.

    Det behövs särskilda ungdomsfängelser, inte bara för ungdomar som redan har begått grova brott. Utan för alla ungdomar, som ö.h.t. har begått brott för vilka påföljden är fängelse.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.