Planerna på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger ut viktiga väg- och järnvägssatsningar runt om i landet

Regeringens planer på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger ut viktiga väg- och järnvägssatsningar runt om i hela landet!

Igår beslutade ett enigt kommunfullmäktige i Umeå om genomförande- och medfinansieringsavtal för Norrbotniabanan, sträckan Dåva-Gryssjön. Det var ett bra beslut. Lokalmedia rapporterar om detta i dag.

Men jag passade i diskussionen samtidigt på att lyfta fram vikten av att vi alla, i våra partier, och med de kontaktvägar vi har, försöker påverka det förslag från Trafikverket som nu är ute på remiss vad gäller förslaget till nationell plan för infrastrukturen för åren 2022–2033.

Förslaget är ute på remiss till den 28 februari.

Det vore förödande om det förslaget sedan gick igenom i riksdagen under våren.

Vad gäller Norrbotniabanan så saknas det i Trafikverkets förslag nu liksom tidigare pengar till färdigställande av Norrbotniabanan –  det finns i det nya förslaget inte ens pengar att bygga färdigt till Skellefteå (!) fram till 2033, och byggstarten mellan Dåva-Skellefteå föreslås skjutas bort flera år i tiden.

Det saknas helt enkelt pengar, då en stor andel av anslaget för infrastruktur nu ska gå till att bygga de nya höghastighetsbanorna i södra Sverige. Det tränger ut såväl satsningar på vägar som järnväg. Däribland Norrbotniabanan.

Så låt oss med gemensamma krafter – på alla nivåer – få till stånd tydliga förändringar i det förslag som har skickats ut på remiss.

Klockan tickar.

2 kommentarer

  1. brorson

    Det planeras inga höghastighetsjärnvägar i södra Sverige. Att projektet kallas så är falsk marknadsföring. Det är den tidigare Volvo-chefen P.G. Gyllenhammars vision om bilsamhället, som drivs av MP och S-kommunalråden längs E4-an i södra Sverige. Norrbotniabanan är samma andas barn. Den behövs inte. Det finns ju redan två järnvägar i nord-sydlig riktning söder om Gällivare. Tanken är att all person- och godstrafik ska ner till kusten på landsväg.MP har genom uppgörelser med S dränerat det sekundära järnvägsnätet på standardhöjande re-investeringar.

    Seye Larsen skrev för några månader sedan på sin blog om ”Sveriges nya pulsr,r, såder”, som verkar tänkt att all tågtrafik mellan norra och södra Sverige ska trycka genom Stockholms central,, som inte precis ligger mitt i Sverige. Inte ens mitt i ”Mellansverige”.

    Trafikverket klarar ju inte drift och underhåll av de järnvägar vi redan har. Det behövs stora organisationsförändringar, som jag skrev häromdagen. Men MP sprider myter om att järnvägen är ett tekniskt undermåligt trafiksystem, och använder denna myt som argument för att bygga nya järnvägar. ”för järnvägen är ju så miljövänlig”.

    1. Tågledningen måste återföras till tågoperatörerna genom ett av dem gemensamägt bolag.

    2. Trafikverket måste delas, så att vi återfår skilda myndigheter för de olika trafislagen.

    3. Upphandlingen av underhåll av trafikerade spår måste förändras i grunden eller återföras till staten / Banverket. Det är dags att lyssna på personalen, som gör jobbet praktisk toch sluta avfärda deras synpunkter som att bara talar för sitt fackliga särintresse.

    4. Byt ut infrastrukturminister Thomas Eneroth, S, och släpp aldrig mer in MP i någon regering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.