Planerna på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger ut viktiga väg- och järnvägssatsningar runt om i landet
Regeringens planer på höghastighetsbanor i södra Sverige tränger ut viktiga väg- och järnvägssatsningar runt om i hela landet!
Igår beslutade ett enigt kommunfullmäktige i Umeå om genomförande- och medfinansieringsavtal för Norrbotniabanan, sträckan Dåva-Gryssjön. Det var ett bra beslut. Lokalmedia rapporterar om detta i dag.
Men jag passade i diskussionen samtidigt på att lyfta fram vikten av att vi alla, i våra partier, och med de kontaktvägar vi har, försöker påverka det förslag från Trafikverket som nu är ute på remiss vad gäller förslaget till nationell plan för infrastrukturen för åren 2022–2033.
Förslaget är ute på remiss till den 28 februari.
Det vore förödande om det förslaget sedan gick igenom i riksdagen under våren.
Vad gäller Norrbotniabanan så saknas det i Trafikverkets förslag nu liksom tidigare pengar till färdigställande av Norrbotniabanan – det finns i det nya förslaget inte ens pengar att bygga färdigt till Skellefteå (!) fram till 2033, och byggstarten mellan Dåva-Skellefteå föreslås skjutas bort flera år i tiden.
Det saknas helt enkelt pengar, då en stor andel av anslaget för infrastruktur nu ska gå till att bygga de nya höghastighetsbanorna i södra Sverige. Det tränger ut såväl satsningar på vägar som järnväg. Däribland Norrbotniabanan.
Så låt oss med gemensamma krafter – på alla nivåer – få till stånd tydliga förändringar i det förslag som har skickats ut på remiss.
Klockan tickar.