Svenskarna betalar ca 6 kronor mer för varje liter diesel än EU-snittet. Det måste ändras!

Svenskarna betalar ca 6 kronor mer för varje liter diesel än EU-snittet, visar en global jämförelse från den 4 april. Från och med 1 maj sänks drivmedelspriserna vid pump, tack vare att Moderaternas förslag vann i riksdagen. Det är helt nödvändigt för svenskarnas plånböcker.

4 kommentarer

  1. brorson

    Det finns även fördelar med ett högt pris på bensin och diesel. En fördel är ett konkurrenskraftigt pris på de nya motorbränslena, som har framställts av återvunnen koldioxid. Det finns ju teknik för att fånga in koldioxid ur atmosfären, men det är ju enorma mängder luft, som måste passera genom anläggningen, p.g.a. den ringa halten koldioxid i luften. Och kostnaden för detta går ju förlorad, om den infångade koldloxiden pumpas ner i berggrunden som något slags slutförvar .Och då tillkommer ju kostnaden för den hanteringen,

    – En utgift som i stället kan användas för omvandling av den infångade koldioxiden till nya motorbränslen samt nya råvaror till industrin.

    – Kostnaden per infångad kubikmeter koldioxid kan dessutom sänkas om infångningen sker i direrkt anslutning till större stationära utsläppskällor, såsom större industrier.

    .- Utsläppen från mindre, mobila utsläppskällor såsom bilar och flyg,, kanske träd och andra växter klarar av helt. Trädplantering är alltså ett viktigt komplement.

    – Dessutom måste batteridrift för stadsbussar förbjudas. Det blir stora, onödiga omvandlingsföluster vid laddning och urladdning av batterierna. Med den turtäthet som råder inom stadstrafiken i städer av Umea storlek lönar sig anläggning av .kontaktledningar över hela linjenätet. Och elen kan produceras – om inte kärnkraftverk – i kol- eller oljekraftverk med återvunnen av koldioxiden i utsläppen.

    Förslaget från M och andra energiförnuftga partier att ersätta begreppet ”förnybart” om därmed avses sol-, vind- och vattenkraft mot ”fossilfritt” är inte riktigt ett steg i rätt riktning. För det första år det en lögn att vindkraft skulle vara förnybar och för det andra är motorbränslen, som har framställts ur infångad koldioxid i högsta grad förnybar.

    Använd i stället begreppet ”koldioxidneutralt”, varmed menas att koldioxidhalten i atmosfären hålls på en konstant nivå genom att den i atmosfären utsläppta koldoxiden inte är större än återcirkulationen genom växternas återupptag av koldioxid kompletterad med tekniska processer för återupptag. Det finns gott om tid för utveckling av denna teknik, men arbetet med detta måste börja nu-

    Det finns väldigt lite vetenskapligt stöd för den enorma inverkan på jordens klimat, som tillskrivs koldioxiden. Klimathysteri har blivt en ny religion i våra sekulariserade samhällen. –

    .

  2. brorson

    Vi som var med förr, minns fantasierna om stora städer på månens baksida. Som ingen jordisk människa hade sett före rymdfärderna, eftersom den alltid är vänd från jorden. Detta årf sience fiction, litterära alster, som inte motsägs av kända vetenskapliga fakta. Klimathysterin – den överdrivna rädslan för koldioxiden – bygger till stora delar på ren sience fiction, fabricerad av en misslyckad amerikansk akademiker, Al Gore, som slagit sig på politik.

    Som var vicepresident åt Bill Clinton, och hade gjort en film, som hette ”En obehaglig sanning”, med mängder av obevisade påståenden. Under sin studietid hade Gore återupptäckt en framtidsvision, som hade fabricerats under 1950-talet, om stigande världshav, men fallit i glömska, eftersom haven inte hade stigit under de decennrer som gått.

    Jag minns ett reportage i DN för drygt tjugo år sedan om planer på skyddsvallar mellan öarna i Stockholms skärgård eftersom Östersjön inom ett par decennier (d.v.s. nu) stiga med sex meter. För ett par veckor sedan ställde jag frågan till S. Larsen, som är en inflyttad skåning till Umeå, om landet sjunker eller havet stiger utanför Skånes kuster. Men den frågan vågade han inte besvarat.

    Jag har sett flera reportage i regeringskontrollerade SVT om stigande havsnivåer runt Skåne. Journalisterna blåljuger med lögner om stigande havsnivåer ireportage om förväntade höjda försäkringspremier för strandnära villatomter. Ägarna får imn vatten i sina badhytter och blir blöta om fötterna, enligt de upphetsade SVT-journalisterna. En faktum är att Sverige stiger i norr och sjunker i norr, och har gjort det sedan istidens slut.

    Det finns rimligen en undre gräns för halten koldioxid i atmosfären, under vilken nuvarande former av liv på jorden inte kan existera. Och en övre gräns, över vilken nuvarande former av liv inte heller kan existera. Jag har inte sett några beräkningar av dessa gränser och hur stort spelrummet mellan de år. Utan bara upphetsade reportage om hur mycket utsläppen måste minska för att uppfylla politiska beslut om ”den globala uppvärmningen”. Existerar den verkligen., och vad beror den i så fall på? Varför nämns i dessa diskussioner aldrig faktorer utanför mänsklig kontroll. Såsom solaktivitet, jordens avstånd till solen, jordaxelns lutning och energier från yttre rymden?

    ”Fotosyntes är den process där levande organismer tar hand om energi från solljus och lagrar den i kemiska bindningar. Den vanligaste formen är kolsyreassimilation hos växter och cyanobakterier, som innebär att de under dagen tar in koldioxid, vatten och solenergi som de med hjälp av klorofyll omvandlar till syre och druvsocker. Syret och druvsockret använder de vid cellandningen och under natten när de avger koldioxid”..

    OM det är nödvändigt att hålla nere koldioxidhalten i atmosfären, bör ovanstående citat fråm Wikepedia inspirera till forskning om återcirkulation av koldioxid gen biologiska, kemiska och mekaniska metoder, som ger nya motorbränslen och nya råvaror till industrin, vilka kan ersätta både byggtimmer, plast och betong, som resultat.

  3. Drutten

    Ja det är för eländigt, svenska folket ska beskattas in i döden. Vi har inte den bästa sjukvården längre, för att inte tala om skolan och åldringsvården. Det enda vi kan skryta om nu mer är att vi tar emot flest invandrare, där är vi bäst men det kostar skattemedel. Till vissa saker verkar det finnas skattemedel att strö ut åt alla håll. Skattemedel ska förtst och främst gå till sveriges och befolkningens väl men idag rullar miljarderna ut ur landet och till banditer inom landet. Medel finns för att sänka bränslepriset som du skriver men dagens regering vill inte. Måtte nu MP segla ut ur riksdagen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.