Skärp straffet för miljöaktivister som blockerar vägar

Miljöaktivister har den senaste tiden blockerat stora trafikleder vid flera tillfällen på olika platser. De senaste aktionerna har skett i Stockholm. Deras agerande försvårar för tusentals människor som ska ta sig till jobbet, leverera varor och det är bara en tidsfråga innan en ambulans eller polis blockeras. Även i Umeå har klimataktivister blockerat vägar på senare år, men i betydligt mindre skala.
Moderaterna vill höja straffet och införa obligatorisk häktning för aktivister som systematiskt spärrar av vägar. Är du med oss?

3 kommentarer

  1. brorson

    Jag föreslår följande:
    1. Fyrdubbla straffet för cykelåkning på trottoarer och gångbanor.
    2. Fyrdubbla straffet för cyklister som kör om gående inom gångfartsområde.
    3. Fyrdubbla straffet för cyklister, som inte lämnar företräde för gående på övergångångsställe för gående.
    4. Fyrdubbla straffet för cyklister, som använder övergångsställe för gående men inte lämnar företräde för bilister. (Bilister är skyldiga att lämna företräde för gående, inte för cyklister, på övergångsställe för gående).
    5. Elsparkcyklar, som olovligen har parkeras på allmän plats, ska beslagtas av kommunen och lösas ut av ägaren för dubbla beloppet, som detta har kostat kommunen.
    6. Elsparkcyklar, som olovligen har parkeras privat mark, får beslagtas av markägaren och lösas ut av ägaren enligt samma taxa som kommunen tillämpar
    7. Demonstranter, som blockerar körbana för fordon, ska bötfällas för trafikförseelse. om de omedelbart flyttar på sig efter tillsägelse av polis, eller när blåljusfordon nalkas och vill passera.
    8. Demonstranter, som blockerar körbana för fordon, och inte omedelbart flyttar på sig efter tillsägelse av polis,. ska dessutom dömas för ohörsamhet mot ordningsmakten- Gärna dubbelt straff. Demonstranter, som inte flyttar på sig, när blåsljusfordon nalkas , ska dessutom dömas för blåljussabotage.
    9. Obligatorisk häktning fär demonstranter. som har limmat fast sig eller på annat sätt försvårat polisens arbete.
    10. Demonstranter som genom blockering av körbana mer än marginellt försinkar privatbil på väg till viktigt möte, e. dyl, med följd att bilisten drabbas av förluster eller kostnader, ska dömas till skadestånd till bilisten.
    11. Samma ska naturligtvis gälla för passagerare med buss eller taxi, vartill buss- eller taxibolaget ska tilldöma skadestånd för kostnader och förlorade intäkter
    12. Om demonstranter i stället väljer att blockera cykelbana, ska drabbade cyklister naturligtvis ha samma rätt till skadestånd..-

  2. Sixten Jonsson

    Det är ända ganska harmlösa aktioner jämfört med när dessa människor utför myndighetsutövning i Skogsstyrelsen och Länsstyrelsen.Det finns många exempel tex när Gd i skogsstyrelsen ogiltigförklarade nyckelbiotopsinventeringen som inte hade stöd i lagen efter juridisk prövning , då krävde del av personalen att regeringen skulle säga upp förordnandet och entlediga GD.

    • brorson

      Ganska harmlösa aktioner? Av min kommentar med 12 punkter här ovanför framgår att jag tycker att den som omedelbart flyttar på sig efter order av polis eller när blåljusfordon nalkas ska ha lindrigare straff än den som inte gör det. Principen Ju grövre brott desto hårdare straff ska gälla även den här typen av brottslighet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.