Sluta motarbeta Umeås bilister – det måste finnas god framkomlighet för alla trafikslag. Även för bilar!

I vår del av landet är många beroende av bil för att få vardagen att gå ihop. Man kan behöva bilen för att ta sig till sin arbetsplats, och för sådant som att skjutsa barnen till och från fritidsaktiviteter.

Det finns partier som nu vill förbjuda eller kraftigt begränsa biltrafiken i Umeås centrala delar. Moderaterna säger tydligt nej till en sådan åtgärd. Det är inte bilarna som ska motverkas – det är utsläppen.

Moderaterna vill därför ge tekniska nämnden i uppdrag att möjliggöra god framkomlighet även för bilar i trafikplaneringen för de centrala stadsdelarna. Tyvärr är trafikplaneringen nu inriktad på att göra det mesta för att försvåra för nyttjandet av bil. Det är väldigt långtgående planer, som kommer att förstöra centrums tillgänglighet.

En kommentar

  1. brorson

    Trafikträngseln i stora städer växer med kvadraten på ökningen av antal invånare. Detta innebär att privatbilismens ANDEL av det totala trafikarbetet minskar, även om ANTALET bilar i rörelse ökar. Att samtidigt minska framkomligheten med bil är både dumt och onödigt. I stället måste kollektivtrafiken byggas ut, för att öka dess andel av resandet. Om tillgängligheten med bil till city minskar. flyttar handeln ut till externa stormarknader, vilket ökar bilberoendet för kunderna, samtidigt som varu-utbudet i city minskar, vilket drabbar de kommuninvånare, som inte har bil .

    De åtgärder, som redan har genomförts i städer av Umeås storlek för att minska framkomligheten med bil, såsom fartgupp. on, smala passager där bilar inte kan mötas, samt korta sträckor med hastighetsnedsättning till 30 km / tim ökar både utsläppen och olycksriskerna. För vår bil har bränsleförbrukningen i stadskörning ökat från 5,5 till 7,0 liter per 10 mil. När bilister bör spana efter gående, som närmar sig ett övergångsställe för att korsa gatan, koncentrerar de sig på att parera fartguppen .Det vore mycket bättre med fler signalreglerade övergångsställen, som styrs av gående och av bilarnas hastighet. För hög fart = rött ljus. Fungerar utmärkt,. där systemet finns.

    Umeå måste lära sig av andra städers dumhet. Tids nog kommer utsläppen i stadstrafiken att minska genom att alla nya bilar, som inte är ”helelektriska” kommer att vara av typen elhybrid. Dessutom behövs forskning om infångning av koldioxid och omvandling av den infångade koldioxiden till nya motorbränslen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.