Inte lätt att veta vad som är rätt för miljön

I dessa dagar av intensiv miljödebatt är det inte helt enkelt att hänga med i diskussionen om vad som är rätt och inte. Nya rön avlöser varandra.

Vi har ju länge fått höra att övergången till etanol ska frälsa jorden och rädda vår miljö. Nja, tänk igen i så fall. Nedanstående artikel fanns påpå Dagens Industris nätupplaga idag:

’Etanolsatsning ett miljöfiasko’
’Att köra bil på etanol är inte särskilt miljövänligt. Etanolframställningen kräver stora odlingsytor och förbrukar mycket energi att miljövinsten till stora delar går förlorad, skriver Forskning & Framsteg. För att driva en svensk bil under ett år krävs hela årsskörden från 3,5 hektar veteåker. Det betyder att om hela den svenska bilparken var etanoldriven skulle det kräva veteodlingar som täcker nästan hela Götaland och hela Svealand, skriver tidningen och konstaterar att det varken är praktiskt eller teoretiskt möjligt. Etanolproduktion i soligare länder anses vara mer miljövänlig, men inte heller Brasiliens etanolproduktion är miljömässigt hållbar, skriver Forskning & Framsteg.

Väsentligt ökad brasiliansk etanolproduktion kräver nedhuggning av regnskog och tar odlingsytor för mat i anspråk, hävdar tidningen. Etanolproduktionen kräver också mycket energi. ’I Brasilien kan 10 liter etanol framställas med energi motsvarande knappt 3 liter, men i Sverige krävs nästan det dubbla. Hälften har alltså gått åt redan innan den hälls i bensintanken’, heter det. Majsbaserad etanol tillverkad i USA sägs vara än mer energikrävande. ’Det finns till och med de som hävdar att etanolproduktionen i USA förbrukar mer energi än den producerar’, säger Hans Egnéus, miljöforskare vid Göteborgs universitet, till Forskning & Framsteg.’

En kommentar

  1. Torbjörn Jonsson

    Jag har ”forskat” lite angående våra möjligheter att tillverka svensk etanol ur sädesråvara. Resultatet är nedslående. Det går 2,7 ggr så mycket energi (primärenergi) som man får ut av processen om man medräknar produktion av vete, transporter och energiinsatser i en fabrik. Det betyder att en etanolbil som drar ca 1,3 liter E85 förbrukar primärenergi motsvarande 2,3 liter bensin per mil. Knappast hållbart. Än värre är det på utsläppssidan där etanolbilen släpper ut 3 ggr så mycket CO2 som bensinbilen. En tredjedel utgörs av fossilt CO2, dvs precis lika mycket som en bensinbil. Resten, 2/3 är kretsloppsanpassat CO2, vilket inte gör någon skada enligt forskarna. Man kan ju hysa en del tvivel om det sista då det på något vis måste märkas om CO2-omsättningen till atmosfär ökar. Totala mängden kol i kretsloppet ökar visserligen inte. Men den tid som kolet befinner sig i gasfas ökar ju då omsättningstakten ökar. Detta borde rimligtvis påverka CO2-halterna i atmosfären.
    Hur energibalans och CO2-utsläpp fördelas för importerad etanol från Brasilien har jag inte analyserat men skall vi i Sverige vara trovärdiga vad gäller etanolsatsning så måste det rimligtvis inbegripa egen etanolproduktion och då ser möjligheterna inte så bra ut. Det måste till andra metoder och mer miljöanpassade lösningar än att jäsa vete.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.