Vansinne att stänga Bromma flygplats!

Lägger upp ett pressmeddelande som nyss skickades ut till länsmedia, med anledning av regeringens besked att de vill stänga Bromma Flygplats.

 

Pressmeddelande 2021-04-21

Ågren (M): Vansinne att stänga Bromma flygplats!

Dagens besked att regeringen tänker stänga Bromma flygplats får stark kritik av Anders Ågren (M), kommunalråd i Umeå och förbundsordförande för Moderaterna i Västerbotten.

Anders Ågren kommenterar:

– Vilket vansinne! Bromma är en angelägenhet för hela Sverige. Flyget spelar en viktig roll för att knyta samman hela vårt avlånga land och skapa möjligheter för ett konkurrenskraftigt näringsliv. Bromma som ett komplement till Arlanda gör det möjligt att snabbt och smidigt resa till Stockholm och öppnar på så sätt för fler jobb och företagsetableringar runt om i landet. När vi öppnar upp igen efter pandemin kommer båda Bromma och Arlanda att behövas.

– Det här skadar Umeå och oss i norra Sverige. Norrland är beroende av just snabba och goda flygförbindelser. Beskedet är en rejäl kalldusch för jobb och företagande. Detta är ännu ett skäl till att vi måste byta regering i valet 2022, säger Ågren avslutningsvis.

3 kommentarer

  1. QA

    Klimatet då?? Vi kan inte vänta till 2040 eller 2050 med att göra nåt, Vi har enligt IPCc eller vad de heter, max 10 år på oss att kraftigt minska utsläppen! släpp näringslivssargen och kom in i matchen, skämmes!

  2. Brorson

    Bromma är en flygplats som inte behövs. Norrbotniabanan blir en järnväg som inte behövs. Striderna mellan M och MP om dessa objekt är egentligen en kamp om vilken favoritleksak, som det är roligast att leka med.

    Att splittra flyget på två flygplatser är inte att ”knyta samman” utan snarare rena motsatsen. Norrbotniabanan är ett knäfall för bilismen, men det vill MP inte erkänna. Det ingår ju i en strategi för att lägga ner andra järnvägar i Norrland och ersätta tågen med biltransporter till omlastningsstationer vid kusten.

    Om vi sedan ser till andra änden av flyglinjerna, så är frågan hur i allsin dar skapa trafikunderlag på de små flygplatserna i inlandet till TVÅ destinationer i östra Svealand. Jag har tidigare förespråkat – på den här bloggen – en ombyggnad av bansystemet på Arlanda till två parallella banor, som alltså inte korsar varandra under inflygning.

    Det är så man knyter samman inrikesflyget till olika destinationer i Sverige, som man knyter samman inrikesflyget med utrikesflyget, och som man knyter samman flyget med marktransportmedlen. Det ska inte vara både tåg och buss till Stockholms central, utan dubbelt så många tågavgångar dit, samt nya busslinjer till de mer perifera destinationerna i Storstockholmsområdet.

    Med en ny järnväg Uppsala – Enköping kan man nå Örebro på 75 minuter från Arlanda. Det är ett krav som drivs av politikerna i Uppsala men motarbetas av politikerna i Örebro, som före pandemin startade en flyglinje från Örebro till Kastrup i Danmark i syfte att undergräva trafikunderlaget för Arlanda. Detta blev ett fiasko, då detta flyg vissa dagar gick helt utan passagerare.

    Vidare kan sägas att efter ombyggnader av järnvägen söder om Härnösand kan man nå Stockholm på två timmar från Sundsvall och c.a. 3,5 tim från Umeå. Men det haringen hög prioritet hos MP i Umeå, som styrs av Hans Lindbergs gäng. Förvisso är inte 3.5 tim tillräckligt lite för att tåget ska konkurrera ut flyget, men kommer dock att reducera passagerarunderlaget för flyget. Och därför vill S <( MP i Umeå lägga pengarna norr om Umeå för att skydda Umeå flygplats från konkurrens.

    Redan när Botniabanan byggdes var överenskommelsen mellan S och MP att dränera det befintliga järnvägsnätet på pengar till standarshöjande underhåll. Vilket, om denna politik fortsätter – genom nya huvudlösa nybyggnadsprojekt . kommer att radera ut hälften av det befintliga järnvägsnätet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.