Inte fyra år till med Socialdemokraterna!

Kärnkraft avvecklas under elbrist, elpriserna slår rekord och klimatmålen missas. Utanförskapet växer och 1,3 miljoner människor kan inte försörja sig själva. Gängen är starkare, våldet råare, poliserna för få och fängelserna överfulla.

Den 11 september är det val. Håll ut.

Sverige behöver en ny regering!

 

4 kommentarer

  1. brorson

    Jag skrev en kommentar på Seye Larsens (MP) blogg till inlägget Om polisen själv får välja och därefter en förtydligande kommentar. Han besvarade den första med att jag avsiktligt hade missförstått honom, men inte den andra, av vilket det klart framgår att jag inte hade missförstått. Larsen gör halmgubbar (nidbilder) av meningsmotståndares åsikter, och angriper sedan halmgubbarna. Jag återger här slutet av min andra kommentar:

    ”Du kan var helt säker på att ni kommer att få stora problem i Umeå, om det kommer fler poliser till Värnamo, Ronneby, Linköping, Örebro och Uppsala, så att det blir tillräckligt obekvämt för att de skjutglada gossarna. som nu härjar i dessa städer ska ta sig vidare norrut. Samtidigt håller ny ligor på att etablera sig i Malmö, i det vacum som har uppstått där, sedan tidigare ligaledare lämnat.

    Du verkar tro att alla brottslingar, som har ett utländskt namn (vilket de flesta nutida grova våldsbrottslingar har ) är invandrare. Och att problemen beror på stängda ungdomsgårdar under deras barnaår. Vilket är en vanlig fördom om invandrare bland miljöpartister. Ni tror att alla utlänningar .även de som inte har rätt att vara här, är invandrare. Men ni vill ju att de ska få invandrar-status?”

    Det måste sägas. Inte nog med att MP förstör natur och miljö och bedriver negativ propaganda mot järnvägen som effektivt transportmedel, vilket leder till minskade marknadsandelar för gods- och persontrafik på jvg. De motarbetar dessutom brottsförebyggande åtgärder och skyller på M, – och sprider fördomar om invandrare. Med fler övervakningskameror, som M vill ha, skulle fler brottslingar identifieras och färre oskyldiga gripas och straffas .Vilket tyvärr förekommer, när socialtjänsten används som straffverkställande myndighet och både kriminella och icke kriminella behandlas som som samma slags socialfall och ”vårdas” på samma institutioner.

    Och varifrån ska pengarna tas till socialrjänstens alltmer repressiva funktioner, eftersom S och MP vill ha om inte från försörjningsstödet för hederliga fattiga, från äldreomsorgen och från funktionshinderomsorgen? Är Umeå ett föredöme, när de styrande partierna inte bara motsätter sig övervakningskameror, med vars hjälp rätt gärningsman kan gripas, utan också motsätter sig åtgärder mot fusket, så att felktiga utbetalningar, av försörjningsstöd till bedragare kan stoppas. Vore det inte mer humant med en hundring extra till de hederliga fattiga?

    Och så skyller Larsen på att polisen vill ha det så – om polisen själv får välja. Poliser behandlas som djur i djurmatsreklamen. Om hunden själv får väljs. Har inte husse bestämt år väsorter vovven får välja mellan? Polisen är underbemannas och saknar resurser och befogenheter och tycker att någon annan ska göra mer. Inte konstigt att uppgivna poliser möter den nyligen gripne hånflinsnde veckan efter. Jag tog illa upp av Larsens halmgubbe-inlägg, eftersom jag vill gå längre än M, vad gäller arr renodla statens (kriminalvårdens) respektive kommunernas (socialtjänstens)
    uppgifter.

    Med MP blir det oreda och kaos och ingenting som fungerar riktigt bra. Även järnvägen är ett exempel på det. Ett komplicerat tekniskt system, som är så otroligt illa skött av regeringspartierna S och MP.

  2. brorson

    Jag instämmer med Kristoffer Tamsons och Maris Stovhaus, trafikborgaråd, M, i Stockholm resp. trafikpolitisk talesperson för M i riksdagen, kraftiga kritik mot Trafikss verket och infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, för deras grova misskötsel och godtyckliga tåginställser. Det är ännu värre än de båda M-politikerna tror.

    Mycket värre. Det har ett systematiskt missbruk av statens tåglednings-monopol under under drygt 20 år, vilket förvärrades ytterst allvarligt för elva år sedan, då infrastrukturminister Maud Olofsson, C, ställde till det rejält. Det var ju hon, som slog ihop Banverket med Vägverket. Det var då, den 26 september 2011, som det nybildade Trafikverket bestämde att resenärer till övre Norrland skulle sova i sovvagnarna på Stockholms Central två nätter i rad. utan att ens avslöja hur länge det skulle bli.

    Med motivering att landsvägarna kulle röjas före landsvägarna efter det häftiga snöfallet i södra Norrland. Trots att samma maskiner inte används för snöröjning av järnvägar och landsvägar .Och trots att de kraftiga Norrlandsloken mycket väl hade kunnat forcera snödrivorna även utan föregående plogning .Det var f.ö. första gången jag kommenterade på en VK-blogg. Det var LLennart Holmlund, sin vana trogen att försvara att försvara offentlig byråkrati, som missköter sig riktigtigt grovt, försvarade Trafikverkets tilltag.

    Sedan dess har Trafikverket gång på gång ställt in tåg, när järnvägens konkurrenter har haft problem. Tågbolagen har inte tillåtits utnyttja sin konkurrensfördel att tågen håller sig kvar på rälsen, när bussar och bilar ligger i dikena eller långtradare som inte klarar halkan blockerar vägarna .Det ät så Trafikverket, som egentligen är gamla Vägverket under nya skyltar. ser på konkurrensneutralitet mellan trafikslagen. Trafikverket har missbrukar sitt statliga tågledningsmonopol, så frekvent. så att det finns skäl att misstänka avsiktligt nav järnvägen.

    Statens tågledningsmonopol infördes under slutet av 1990-talet av infrastrukturminister Björn Rosengren, S, genom att han fråntog det i.o.f.s. statliga tågbolaget SJ tågledningen och överförde den till Banverket, med argumentet att tågledning ät myndighetsutövning och att millimeterrättvisa skulle råda mellan tågbolagen. Rosengren körde över både SJ och SJ-personalen på ett flagrant sätt. Och visade därigenom förakt för kunskap och yrkeserfarenhet. Det kom mycket snart att visa sig att visa sig att den millimeterrättvisa från den politiska drömvärlden, kom att leda till mycket omfattande tågförseningar, sett till både antal och längd.

    Tågledningspersonalen hade alltså fråntagits möjligheten att förebygga och miminera tågförseningar., när deras jobb hade förvandlats till statlig byråkrati. Dessutom hade / har inte Banverket / Trafikverket inget eget vinstintresse i att tågen håller tiderna. Denna statliga myndighet betalar ju inte övertidslöner till tågpersonalen eller taxiresor för försenade resenärer eller skadestånd till godskunder för leveransförseningar. Myndighetens enda intresse är att spara pengar för egen del. Nu fanns ingen beredskap för sjukfrånvaro hos tågledningspersonalen i Sthlm.

    Vad jag tycker arr M och andra partier ska göra nu? Kräv att tågledningen återförs till tågoperatörena genom ett av dem gemensamägt bolag. Som tar betalt för tågledningstjänsterna enligt en differentierad prislista, så att tågoperatörerna får betala mer för högprioriterade tåg, som måste komma fram i tid än för lågproriteras tåg, exempelvis återgående tomtåg.

  3. brorson

    I föregående kommentar argumenterade jag för att tågledningen måste återföras till tågoperatörerna. Så dåligt som det fungerar med Trafikverket som huvudman för tågledningen, och därtill upphandlande myndighet för allt järnvägsunderhåll hade nätt och jämt varit acceptabelt om riket varit i krig, när man till stor del hade fått återgå till manuell tågklarering och nödreparatoner av sönderbombade spår. Idag vet inte många hur det går till, mest järnvägsamatörer som har detta som hobby. Hur ska man få fram värnpliktiga till inryckningsorterna? Bara med privatbilar och flyg?

    Hamrongbron i Nordvietnam är den mest bombade järnvägsbron i något krig någonsin i hela världen. Ändå stoppades inte vapentransporterna till kriget i Sydvietnam under mer än 24 timmar någon enda gång under hela kriget .Hur många ”frivilliga” som miste livet under reparationsarbeten på den bron, vet ingen. Men mitt under brinnande fred, behöver Trafikverket flera veckor för att reparera ett sönderkört spår efter en urspårad godsvagn i Sverige. Vid ett annat tillfälle fick Trafikverket kritik för att reparation av ett trasigt relä i ett ställverk norr om Stockholm inte ens hade påbörjats efter flera timmar.

    Trafikverkets försvar: ”Vi har verkligen inte legat på latsidan. Vi har jobbat stenhårt hela tiden med upphandling av det här jobbet.” Under hela tiden hade tåg kunnat passera med låg fart, med manuell tågklarering, vilket hade givit förseningar på 5 – 15 minuter, i stället för flera timmar .Vid ett annat tillfälle hade det blivit ett elfel på ett tåg som blivit stående i sex timmar söder om Stockholm. Tågledningen beslöt att skicka ut ett lok med ett stångkoppel (ett slags adapter som används mellan olika koppeltyper), för att bogsera in tåget till Stockholm C. På en bandinspelning från tågledningen hörs någon av personalen fråga ”Var i h-e finns det ett stångkoppel?”

    Järnvägen norr om Stockholm är inte bara en del i tågtrafiksystemet, utan också i flygtrafiksystemet. Jag tillhör dem, som tycker att Bromma flygplats bör läggas ner ,och ersättas Arlanda. Men då måste marktransporterna till /från Arlanda också fungera. Det är vävlrimligt att tågoperatörerna, inkl bolaget som kör Arlandatågen, får överta tågledningen från Trafikverket genom ett av tågoperatörerna gemensamägt bolag?

    Tågledning är inte myndighetsutövning utan service till dem som ger service till resenärer och godskunder.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.