Kraften i sociala medier

Kraften i sociala medier märks varje dag, inte minst hos oss i Umeå och Västerbotten.  Debatten kring Scharinska villan och kampanjen för dess bevarande (även om den förvisso utgick från ett icke-beslut) är ett uppenbart och mycket belysande exempel i närtid.

Bara över natten var bollen i rullning i Umeå. Sociala medier spelar en allt större roll i den offentliga debatten. Det tycker jag är ett mycket gott tecken!

En som varit mycket framgångsrik i användandet av sociala medier är moderaternas nya partisekreterare Kent Persson. Jag träffade honom förra veckan när jag var i Stockholm (bilden ovan). Han lyfter återkommande vikten av att – som politiskt parti och som politisk företrädare – vara aktiv och närvarande på nätet. Det är något som jag uppskattar. Moderaterna måste öka engagemanget även här.

Sociala medier bidrar till att ge ökad insyn i nationell, regional och lokal politik. För egen del försöker jag vara så aktiv som jag hinner med och finns bl.a. på följande ställen:

VK-bloggen

VF-bloggen

Facebook

Twitter

Instagram

LinkedIn

Google+

Med sociala medier har vi fått ett utmärkt verktyg för att göra den demokratiska processen mer transparent. Det är sannerligen en positiv utveckling. Avståndet mellan politiker och väljare blir mindre tack vare sociala medier, bloggar och annat. Informationen till väljare är bredare och mer omfattande än någonsin tidigare.

Jag kommer att dra mitt strå till stacken för att göra politiken i Umeå och Västerbotten så öppen och tillgänglig som möjligt.

Etiketter: , , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Bra med öppenhet i politiken!
    Men varför slutenhet och hemlighetsmakeri i Nannabadplaneringen?

    Som att advokatgranskning av badavtalet är sekretessbelagd?
    Varför och vad stod däri?

    Som att Lerstenens badkonsult klev av när badet flyttades upp på ovanplan och kom igen när kommunen tog över, 1,5 år senare?

    Visste du om detta avhopp?
    Om ja, varför meddelades detta inte till allmänheten och att badexpertis inte trodde på bad på övre våningar.
    Om nej, visste någon i kommunen om avhoppet och vad tycker du nu om att detta avhopp?

    Nu finns inga färdiga ritningar utan de ska ändras, igen.
    Kan du tänka dig att nu låta innehåll och ritningar bli allmänt kända, t ex via kommunens hemsida och medierna och innan nästa politiska beslut tas i planeringen?

    Sociala medier är till också för att politiker ska ta emot andras synpunkter, inte bara förmedla sina egna.

    En sista fråga: Vem/vilka påstod inför er politiker och vid NP-presskonferensen att äventyrsbadet blivit större och vilka siffror nämndes av den/dom?

  2. Dan Oskarsson

    Jag kan bara hålla med om det mesta Anders. I Vindeln så hoppas jag att vi fram till valet kan synliggöra vad som är moderat och socialdemokratisk politik. Vad som skiljer i den politiska ledningen och styrningen. De självklara vinnarna är kommuninvånarna som långt ifrån besöker fullmäktige. De informella kraven på politiker skrivs nu om där det blir svårare för de som inte använder sociala medier att nå ut på ett lika omfattande sätt som nu kan ske med den nya tekniken.

    Grundläggande är ändå ideologi och den sakpolitik som bedrivs, så även om Lennart Holmlund inte är med på alla dina forum på nätet så får du räkna med fyra år till i opposition. Den verkligheten har du kvar irl.

    Hälsningar
    Dan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.