Rätt med tidiga betyg

Nyttan av tidiga betyg får stöd av ekonomiforskaren Anna Sjögren. Hon har tittat på effekterna av att betygen på låg- och mellanstadium successivt avskaffades under 70-talet. Det viktigaste fyndet i studien Betygsatta barn är att elever med lågutbildade föräldrar tydligt missgynnades av att inte få betyg. Andelen flickor som inte gick gymnasiet ökade med 8-16 procent, bland pojkar ökade andelen med 7-10 procent.

 
En grupp som faktiskt gynnades av friheten från betyg på låg- och mellanstadium var pojkar med högutbildade föräldrar. Bland dessa uppmättes en något högre genomsnittlig inkomst när de kommit ut i arbetslivet. Kanske inte riktigt vad vänstersidan hade tänkt sig när de propagerar för avskaffande av betygen? Det är rätt med betyg tidigare och Alliansregeringen inför nu betyg från åk 6 och det kommer att komma fler betygssteg än tidigare.
 
Etiketter:

3 kommentarer

  1. Peter Burström

    Nu har jag iochförsig inte läst denna ännu, men jag har läst om den. Det verkar ju som om alla som läst den lyfter fram betygssystemet som den ensamt bestämmande faktorn för hur det går för arbetarkillar. Men hur särskiljer man det från alla andra förändringar gjorda i skolan under 90-talet? Nedskärningar? Större barngrupper? ny läroplan? friskolesystemet? betygsinflationen? lärarutbildningen?

    Om betygen hade varit den enda bestämmande faktorn för hur det går för arbetarkillar i högre studier, då skulle jag slåss för ett betygssystem med tiotusen steg från 6 månaders ålder.Men det är inte så.

  2. Peter Burström

    Apropå betyg: Hur kom ni fram till just 7 betygssteg? Och varför just i sexan? Om fler betygssteg endast ökar precisionen i sorteringen, och alla gynnas av att sorteras tidigare, då borde väl 10.000 steg vara bättre än 7, och betyg från fosterstadiet borde ju vara bättre än i sexan. Man kan inleda sorteringen just efter den där veckan då man inte längre får abortera. Vad det skall gynna arbetargrabbar! Och tänk, med vilken precision vi kan mäta! Snart har vi fler arbetargrabbar i högre studier än vad som finns i Sverige! Och de vet med en tiondels promilles precision hur bra de är i engelska.

  3. Nicklas Sandström

    Svar till Peter Burström (2010-06-07 10:42)
    Sju steg är en lämplig avvägning för att fånga upp dagens tex vg+ eller g+. Allt för många betygssteg skapar problem med jämförbarhet. Hur kan inga betyggsteg skapa morröter att göra lite extra för att lära sig mer i skolan?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.