52 reformer som löser brott på riktigt

Hela samhället drabbas när brottsligheten kryper längre ner i åldrarna och tystnadskulturen breder ut sig. Gängkonflikterna präglas av total hänsynslöshet, med sprängningar och dödligt skjutvapenvåld som slår nya rekord och skördar allt fler människoliv.

För att bekämpa gängkriminaliteten har Moderaterna föreslagit stora satsningar på polisen och kraftfulla åtgärder för att trycka tillbaka gängen. Nu presenterar vi ett stort paket av kraftfulla förebyggande åtgärder. Åtgärder som ger skillnad på riktigt, och som stoppar kriminaliteten innan den hinner äga rum. Särskilt viktigt är att barn och familjer som befinner sig i riskzonen får det stöd och den hjälp som krävs för att inte dras in i gängbrottsligheten. Så ser det inte ut idag. Det kräver omfattande förebyggande insatser på flera olika områden.

I veckan presenterade Moderaterna 52 reformer som förebygger brott på riktigt. Läs mer på Moderaternas hemsida.

4 kommentarer

  1. brorson

    M har den bästa kriminalpolitiken, men jag tycker att det ändå är för många irriterasnde halvmessyrer. Är det för att undv ika kritik från våra verklighetsfrånvända straffrättsliberaler och fängelsemotståndare. Konfrontera dem i stgället, så gör de bort sig.. Morgan har sågat 51 av de 52 punkterna. Den enda som han säger sig kunna stödja, är den som jag är tveksam till. Socialtjänsten ska inte vara en repressiv myndighet, som verkställer påföljder för brottoch drar in försörjningsstödet till föräldrar, som är oense med socialtjöänsten. Lägg hela ansvaret för repressionen på kriminalvården. Som till skillnad mot socialtjänsten bör vara en myndighet som vi bör ha kontakt med så lite som möjligt-

    Morgan, som mer än gärna blandar icke-kriminella, t.o.m brottsoffer, med kriminella indivodert.t.-o.m. grovt krimionella sådana, brukar framhålla Malmö som det lysande exemplet, som når resultat genom att poliser sitter i ändlösa möten med socialsekreterare, i stället för att var och en gör sina respektive jobb. Han har lånat in poliser från hela Sydsverige till denna konferensverksamhet, med följd att de grovt kriminella i Malmö har flyttat ut till de numera relativt polisfria kommunerna i övriga Skånde samt Blekintmge och Småland.

    Öreb o har kopierat Malmö-modellem med resultat att antal våldsbrott i staden tvärtemot förväntat har ökat mycket kraftig. Och nu upplever även Malmö en uppåtgående våldsspiral. Det är klart att nya tar över ”marknaden”, när de, som tidigare har dominerat har flyttat harr flyttat ut. Dessa nya borde i stället ha suttit inlåsta. Redan efter sina första brott. Kommer desssa glin att begå färre brott därfför att det saknas mat på bordet, därför att socialen har straffat samarbets-oviiliga föräldrar med indragna bidrag? Det är så Morgan tolkar det kontroversiella M-förslaget, och det är p.g.a denna sin tolkning som han tycker att det är ett bra förslag.

    En av de halvmessyrer som bör ersättas med ett skarfpare förslag, som tar sikte på den som faktiskt begår brotten och inte straffar föräldrar och småsyskon. Varför vågar inte. Moderaterna föreslå en rejäl sänkning av straffb arhetsåldern, till tio i stället för föreslagna fjorton år?

  2. brorson

    Efter noggrant övervägande har jag i tidigare bloggdebatter föreslagit att straffbarhetsåldern sänks från nuvarande femton till tio år samt att det ska finnas ungdomsfängelser för alla som inte har fyllt 18 år, men att fängelsestraffet i vissa fall ska kunna bytas ut mot andra påföljder som är särskilt avsedda för ungdoma, som har begått brott. Samsittning med brottsoffer och andra icke-kriminella, som av någon anledning bedömts behöva slutenvård ska vara helt förbjuden.

    Den s.k. ungomsrabatten för 18 – 21-åringar avskaffas och i stället införs en ungdomsrabatt enligt följande:

    – Den som har fyllt tiomen inte tolv år döms till 0 – 25 % av straffet för vuxen. Detta innebär en i praktiken flytande straffbarhetsålder mellan 10 och 12 år,

    – Den som har fyllt tolv men inte fjorton år döms till 25 – 50 % av straffet för vuxen

    – Den som har fyllt fjorton men inte sexton är döms till 50 -75 % av straffet för vuxen.

    – Den som har fyllt sexton men inte arton år döms till 75 – 100 % av straffet för vuxen, dock inte till livstids fängelse utan vid 100 % högsta tidsbestämda straff.

    Den som kommer att fylla arton år under strafftiden, får avtjäna resten av straffet i ungdomsfängelset, om han ska friges inom ett år efter artonårsdagen. Den som har fyllt sjutton år vid strafftidens början och har dömts till ett flerårigt straff får – om det inte är uppenbart olämpligt gå direkt till vuxen-fängelse. För övriga ska byte av fängelse ske omedelbart efter artonårsdagen-

    Ungdomsfängelserna ska vara särskilt anpassade för de unga brottslingarna, bl.a. med olika avdelningar för olika åldersgrupper. Det ska särskilt sörjas för att förädrar eller andra vårdnashavare ska kunna besöka och umgås med sina barn i fängelset, som därför inte bör ligga för långt från föräldrahemmet. Besöksförbbud för föräldrar ska meddelas ytterst restriktivt.

  3. brorson

    Brottsligheten ligger hela tiden minst två steg före, och kommer så att göra så långe Morgan sitter kvar, Och kanske också efter ett regeringsskifte, tyvärr. Varför? Därför att demokratiskt beslutsfattande tar tid. Och så länge politikerna bara reagerar på de senaste förfärliga nyheterna och försöker få väljarnas gunst genom att ändra en lag här och en lag där kommer lagstiftningen aldrig att hinna ikapp brottsligheten. Kriminalvården ser inget större behov av fler fängelser nu, för det är ju först för det är ju först när strafftiderna enligt tidigare lag har löpt ut, som de nya platserna behövs.

    Man skapar konflikter mellan åtgärder som alla behövs. Och pratar om ett val mellan hårdare tag och tidigare ingripanden. Helt självklart blir det ett mildare straff (kortare tid i fängelse samt ungdomsfängelse i stället för vuxenfängelse) om en ung brottsling döms till fängelse redan efter sina första brott, som förmodligen inte är lika grova som de äldre pojkarnas brott. Men ska de äldre pojkarna inte straffas alls, för att vi ingriper tidigt i brottskarriären?

    Det är en god tanke att de, som det ingrips tidigt mot, inte ska begå nya brott efter sin första fängelsevistelse. Men det kommer alltid att finnas de, som begår nya brott, Och dessutom kommer det att finnas äldre pojkar, i övre tonåren, som aldrig har straffats fastän de har begått massor med brott, när straffbarhetsåldern sänk och ungdomsfängelser införs .Det ena utesluter inte det andra.

    Att fängelsevistelsen hindrar de intagna att begå nya brott är en viktig aspekt, men bör dock inte vara huvudsyftet, som kan förklaras så här: Den som har begått brotthar tagit sig friheter som han inte haft rätt till, och ska därför plikta med förlust av frihet under en viss tid, som bestäms av hur grovt brottet var. Lika brott ska ge lika straff, Grövre brott ska ge längre straff. Detta är straffets rehabiliterande funktion. Detta förstår de kriminella, men tyvärr inte alla politiker, som ser de kriminella som vårdbehövande sjuklingar, som ska hjärntvättas med diverse ”påverkansprogram”, helst snabbt och billigt.

    Begreppet ”kriminalvård” är förledande, eftersom många tror att det bedrivs något slags vård i fängelserna. Om vård-metaforen ändå ska användas, finns en del att lära av ordspråket ”Tiden läker alla sår”.. Det är att underskatta de kriminella att tro att det behövs en massa ”påverkansprogram” för att förmå dem att sluta begå brott. Det har de flesta kommit på genom egen tankeverksamhet. särskilt under slutet av en lång strafftid. Många har nog ambitionen att sluta begå brott, men alla lyckas inte med det. Det är då de behöver hjälp, att klara det nya livet utanför fängelset. Och jag tror att tidigare kriminella, som har klarat den första svåra tiden i frihet, är de bästa hjälparna.

    Ungdomsfängelser börf dock skilja sig från vuxenfängelser, bl.a genom ett betydligt större inslag av vård och påverkan, samt omskolniing till laglydiga medborgare, ”om-uppfostran”, som rättar till eventuella brister i föräldranras uppfostran. Som jag skrev i tidigare kommentgar bör föräldrabesöki fäbngelset uppmuntras och underlättas. Hela familjen ska helas.

  4. brorson

    Som jag skrev i föregående kommentar är en viktig aspekt avf ängelsestraffet att de dömdahindras att begå nya brott under strafftiden, Men att det inte bör vara straffets huvudsyfte. Det kanske största problemet med hela kriminalpoliliken just nu är att alltför många kriminella, som inte slutae begå brott, kan röra sig fritt ute i samhället och drar in andra i kriminalitet. Och det är alldeles för lätt för utländska brottslingar att komma in i Sverige och begå brott hår. Detta måste också lösas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.