Länsbor nöjda med vård över telefon

 

I november 2012 genomfördes en mätning över hur nöjda patienter är med 1177 Sjukvårdsrådgivningen. Mätningen utfördes både nationellt och regionalt i Sverige. Undersökningen visar på positiva resultat på nationell nivå men framför allt i Västerbotten.
 
Mätningen undersöker hur nöjda patienterna är med sjuksköterskans bemötande, förståelse och kunskap samt hur nöjda de är med svaret på sitt ärende. I Västerbotten besvarade 563 personer enkäten. Deltagarna besvarade ett antal frågor genom att gradera sina svar från 1 till 5, där 1 betyder mycket dåligt och 5 mycket bra.
 
77 procent av dem som besvarade enkäten anger att de blev mycket bra bemötta av sjuksköterskan som de talade med. 76 procent upplevde att sjuksköterskan lyssnade och förstod dem mycket bra. 54,4 procent bedömer sjuksköterskans kunskap om ärendet som mycket bra och hela 63 procent är mycket nöjda med svaret de fick på sitt ärende.
 
Resultatet känns mycket bra att länsborna är nöjda med vård över telefon. Det är en ingång till vården som vi Moderater vill stärka upp ytterligare med ett enda nummer in till sjukvården. Det skulle göra det enklare och mer effektivt. Exempelvis skulle 1177 kunna boka in en eventuell tid på din Hälsocentral om det bedöms nödvändigt. Att underlätta och göra vården mer tillgänglig är något som är viktigt och avgörande för vårdens framtida utveckling.
 
 

 

Etiketter: , , ,

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.